Įvairių rūšių priedų įtaka mineralinės variklinės alyvos tribologinėms savybėms
Santrauka
Straipsnyje lyginamos mineralinės variklinės alyvos SAE 15VV/40 su įvairaus poveikio priedais tribologinės savybės. Eksperimentiniai tyrimai buvo atlikti kompiuterizuotu tribometru, kurio pagrindas yra trinties mašina CMЦ-2. Parinkta trinties pora „besisukantis ritinėlis - nejudamas segmentas“. Trinties poros medžiaga - plienas C45, bandinių darbiniai paviršiai apdirbti iki Ra 3,5 μm. Kaip mineralinės variklinės alyvos priedai buvo naudojami trinties modifikatorius molibdeno disulfido pagrindu, metalo kondicionierius geležies pagrindu, taip pat cholesteriniai skystieji kristalai (riebiųjų rūgščių cholesterolio esteriai). Kaip alyvos priedai pasirinkti valerijonų rūgšties cholesterolio esteris, lauro rūgšties cholesterolio esteris ir stearino rūgšties cholesterolio esteris. Kitos sąlygos buvo tokios: apkrova - 1150 N (kontakto slėgis - 6 MPa), ritinėlio sūkiai - 545 sūk./min (apskritiminis greitis - 1,43 m/s). Rezultatai pateikiami kaip plieno trinties poros trinties koeficiento priklausomybės nuo tepimo mišinio sudėties ir skystųjų kristalų molekulinės masės grafikai. Gauta regresijos lygtis suteikia galimybę apskaičiuoti plieno trinties poros trinties koeficientą, atsižvelgiant į cholesterinių skystųjų kristalų molekulinę masę. Tribological properties of mineral engine oil SAE 15W/40 with and without different action additives are compared in this article. Experimental investigations were carried out by means of computerized tribometer based on friction machine CMЦ-2. Friction pair "rotating roller - fixed segment" was used. Material of friction pair was steel C45, friction surface of the samples were machined to surface roughness Ra 3.5 μm. The following substances were used as mineral engine oil additives: molybdenum disulfide based friction modifier, iron based metal conditioner and twisted nematic liquid crystals (fatty acids cholesterol esters). Valerian, lauric and stearin acid cholesterol esters were tested as additives. Other conditions were following: load force 1150 N (contact pressure 6 MPa), rotational velocity of the roller 545 rpm (peripheral velocity 1,43 m/s). Results are presented as graphs of dependence of friction coefficient on lubricant composition and molecular weight of tested liquid crystals. Obtained regression equation allows calculating of friction coefficient depending on molecular weight of the liquid crystals.