A story of Shanghai through the cinema
Santrauka
This article analyzes the relationship between one of the most important cultural forms – cinema – and one of the most important forms of social organization – the city. Therefore, various thematic, formal and industrial relationships between city and cinema provide a great opportunity for research and discussion of key issues which are of common interest in the study of both – society (city) and culture (cinema) study. The author discusses various ways in which urban city (Shanghai) and cinema intersect, and while doing so, rely on different resources, methods and approaches from both film studies and urban studies. The article discusses various films, mostly those of contemporary Chinese, but also some of those created in Hollywood, the action of which takes place in Shanghai, and this city takes an important place. Analyzed films reflect and comment on urban issues of the dynamic Shanghai city. There will be analyzed both those films which show daily, front face of Shanghai, ant those which show these darksome faces of Shanghai which are beyond the usual everyday experience. Straipsnyje nagrinėjamos sąsajos tarp kinematografijos, kuri yra viena iš svarbiausių kultūros raiškos formų, ir vieno iš pagrindinių socialinių darinių – miesto. Įvairūs teminiai, formalūs ir industriniai miesto bei kinematografijos santykiai suteikia galimybę tyrinėti ir svarstyti esmines problemas, bendras tiek visuomenės, tiek kultūros studijoms. Analizės objektu pasirinktas Šanchajaus miestas, kuris yra iš esmės fotogeniškas ir neatsiejamas nuo savo šalies kinematografijos, ten klestinčios nuo pat savo pirmų žingsnių. Straipsnyje analizuojami daugiausia kinų, tačiau taip pat ir holivudinės produkcijos filmai, kuriuose veiksmas vyksta Šanchajaus mieste, o pats miestas atlieka reikšmingą vaidmenį. Parodoma, kaip šiuose filmuose skirtingais aspektais perteikiamas šio dinamiško, unikalią istoriją ir perspektyvas turinčio miesto vaizdas. Nagrinėjant tiek filmus, kuriuose atsiveria įprastas, fasadinis Šanchajaus veidas, tiek ir tuos, kuriuose rodomas niūrus, under-groundinis, kasdienybėje neregimas miesto veidas, parodoma, kaip panaši erdvės samprata kinematografams leidžia įtikinamai parodyti ir netgi atgaivinti skirtingas miesto erdves, o patį miestą paverčia gyvenamuoju pasauliu, kuriame urbanistinės ir kūniškos plotmės tampa neatsiejamos vienos nuo kitų.