• Lietuvių
    • English
  • English 
    • Lietuvių
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Frequency domain analysis of consumer confidence, industrial production and retail sales for selected European countries

Thumbnail
Date
2011
Author
Mermod, Aslı Yüksel
Dudzevičiūtė, Gitana
Metadata
Show full item record
Abstract
This paper examines the relationship between consumer confidence, economic growth and retail sales for selected countries employing frequency domain analysis. Our methodology includes the causality test developed by Breitung and Candelon (2006) which improves the methodology of Geweke (1982) and Hosoya (1991). We focus on the causality tests across frequency bands as well as the usual Granger causality tests. Especially for the emerging countries the causality goes from the economic growth to consumer confidence but not vice versa. This argument basically supports the findings of Güneş and Uzun (2010) as well as Balkytė and Tvaronavičienė (2010), which claim that in emerging countries consumers are not able to trigger the economic growth with their confidence due to their subsistence level of income. Besides, causality from consumer confidence to retail sales, which is a proxy for the consumer expenditures, is detected. As in Basdas and Çelik (2010), we also obtain significant differences whenever the frequency domain causality tests are employed instead of usual Granger causality tests in time domain.
 
Straipsnyje nagrinėjamas ryšys tarp vartotojų pasitikėjimo, ekonomikos augimo ir mažmeninės prekybos pasirinktose dvylikoje Europos šalių, taikant dažnių analizės metodą. Vartotojų pasitikėjimo rodiklis traktuojamas kaip vienas pagrindinių ekonomikos rodiklių, padedančių priimti svarbius investicinius ir verslo sprendimus tiek trumpalaikėje, tiek ilgalaikėje perspektyvoje. Tyrimo objektas susijęs su ryšio tarp vartotojų pasitikėjimo, ekonomikos augimo ir mažmeninės prekybos nustatymu tiek tarp išsivysčiusių, tiek mažiau ekonomiškai išsivysčiusių Europos šalių. Tyrimo metodologija apima Breitung ir Candelon (2006) priežastingumo testą, kuris patobulina ir papildo Geweke (1982) ir Hosoya (1991) siūlomus tyrimų metodus. Kylanti šalių ekonomika lemia vartotojų pasitikėjimą, o ne atvirkščiai. Šis argumentas iš esmės patvirtina Güneş ir Uzun (2010) bei Balkytės ir Tvaronavičienės (2010) ankstesnių tyrimų išvadas, kad augančios ekonomikos šalyse vartotojų pasitikėjimas dėl pajamų lygio neturi įtakos ekonomikos augimui. Atliekant tyrimą nustatytas priežastingumo ryšys tarp vartotojų pasitikėjimo ir mažmeninės prekybos kaip vieno iš pagrindinių vartojimą charakterizuojančių rodiklių.
 
Issue date (year)
2011
URI
https://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/131323
Collections
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources [7946]

 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specializationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specialization

My Account

LoginRegister