Ugdymo veikėjų požiūris į negalią turinčius vaikus
Santrauka
Straipsnyje bandoma atskleisti ugdymo veikėjų (mokytojų, mokinių ir jų tėvų) požiūrį į negalią turinčių žmonių ugdymo(si) galimybes bendrojo lavinimo vidurinėse mokyklose. Kintanti socialinė tikrovė pakeitė specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių ugdymo(si) galimybes: dalis jų sėkmingai mokosi bendrojo lavinimo mokyklose. Tačiau, kaip rodo tyrimai, visi ugdymo dalyviai susiduria su sunkumais ir disponuoja skirtingomis nuostatomis integruoto ugdymo požiūriu. Statistical analysis was based on descriptive statistics. SPSS 10.0 for Windows was used to analyze the statistical data. Changes in education system should be accelerated with the puipose to improve social integration and soc solidarity, that is why the possibility of SEM children to study in coeducational classes of comprehensive schools relevant. Their contacts with teachers and healthy pupils could open possibilities to create and develop posit; interpersonal relationships in cognitive, emotional and behavioral dimension. Positive aspects of integrated educati should be underlined in teacher training programs.