Individual quality of service concept in next generations telecommunications networks
Date
2005Author
Kajackas, Algimantas
Anskaitis, Aurimas
Guršnys, Darius
Metadata
Show full item recordAbstract
After the review of published articles and with the help of measurement data this paper shows that mobile communication conditions are not equal for different users. For some of them it can be even bad. From the point of view of individual usercommunication conditions can be modelled with the help of non-stationary random processes. After proof that mobile telecommunication conditions can not be equal it is proposed to develop individual quality evaluation modules and their deployment system. Relations between SP and the end-user should be based on SLA. This regulation includes compensations for unachieved level of quality. Currently conception of de facto perceived quality level is only hypothesis. This conception is far from deployment. This work tries to form technological methods for evaluation of de facto perceived quality. Presented work discusses means for iQoS modules construction and their placement in network infrastructure. Methods of initial information for quality evaluation gathering are reviewed too. This paper forms a list of problems which should be solved in order to deploy iQoS concept. Also there are given some solution methods of these problems. Atlikus skelbtų darbų apžvalgą ir pasitelkiant matavimų duomenis parodoma, kad mobiliojo ryšio sąlygos ne visiems vartotojams yra vienodai geros. Kai kuriems jos būna net blogos. Todėl žvelgiant iš individualaus vartotojo pozicijų, mobiliojo ryšio sąlygas galima imituoti pritaikius atsitiktinių nestacionariųjų procesų modelius. Įrodžius, kad mobiliojo ryšio sąlygos tikrai nėra ir negali būti vienodos, siūloma sukurti individualios kokybės vertinimo modulius bei jų įdiegimo sistemą ir SLA pagrindu sureguliuoti SP ir vartotojo santykius, įskaitant kompensacijas už blogą kokybę. Šiuo metu faktiškai gautos paslaugos individuali kokybė yra dar tik tam tikra koncepcija. Ši koncepcija dar toli iki jos įgyvendinimo. Darbe pradėti formuoti technologiniai de-facto suteiktos paslaugos kokybės vertinimo pagrindai. Aptariami galimi iQoS modulių sudarymo būdai, jų išdėstymas tinkluose, pradinės informacijos, reikalingos kokybei vertinti, gavimo būdai. Suformuluotas tam tikras sąrašas su iQoS įgyvendinimu susijusių uždavinių ir aptariami jų sprendimo būdai.