• Lietuvių
    • English
  • English 
    • Lietuvių
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Parameters of automobile movement in case of braking and bumping by wheels to the vertical protrusion of road covering

Thumbnail
View/Open
mec_Vol1_N57_41-47_Sokolovskij.pdf (311.0Kb)
Date
2006
Author
Sokolovskij, Edgar
Metadata
Show full item record
Abstract
The present article depicts the results of the investigation of braking parameters of the automobiles, equipped with ABS and without ABS. The values of the automobile deceleration, increase of the deceleration time and the time of disbraking, while braking on dry asphalt-concrete surface, which was fixed in the course of the experimental investigation, are presented. Dependence of deceleration of the automobiles, equipped with ABS and without ABS, upon the primary driving speed is reflected and substantiated. The results of the investigation of automobiles, equipped with ABS and without ABS, braking in winter conditions, i.e. on ice and snow, are presented. Collision of the automobile wheels with vertical obstacle, as a result of which the wheel tire gets dismantled, is considered in the present article. The required force and the automobile s minimal speed of driving, which is equivalent to its kinetic energy loss at dismantling of the lire from the wheel rim after collision with the obstacle, are shown. The values of this force and speed, typical of the automobiles, attributed to different classes, their dependence upon the obstacle height and collision with the obstacle angle are fixed. More precise methods for the calculation of the automobile speed prior to the traffic accident, by taking into consideration its kinetic energy, necessary for dismantling of the wheel at its collision with the vertical obstacle, is suggested.
 
Straipsnyje pateikti automobilių su stabdžių antiblokavimo sistema ir be jos stabdymo parametrų tyrimų rezultatai. Pateiktos eksperimentinio tyrimo metu nustatytos automobilių lėtejimo pagreičio, lėtejimo pagreičio didėjimo laiko ir atstabdymo laiko vertės, stabdant ant sausos asfaltbetonio dangos. Pavaizduotos ir paaiškintos automobilių. su ABS ir be ABS lėtėjimo pagreičio priklausomybės nuo pradinio važiavimo greičio. Pateikti automobilių stabdymo žiemos sąlygomis, t. y. ant sniego ir ant ledo, tyrimų rezultatai. Nagrinėjamas automobilio atsitrenkimas ratais į vertikalią kliūtį, dėl kurio demontuojama rato padanga. Sustatyta minimali padangai demontuoti nuo ratlankio būtina jėga ir minimalus automobilio važiavimo greitis, ekvivalentinis jo kinetinės energijos sąnaudoms padangai demontuoti nuo ratlankio, atsitrenkus į kliūtį. Įvairių klasių automobiliams nustatytos šios jėgos ir greičio vertės, jų nepriklausomybė nuo kliūties aukščio ir atsitrenkimo į kliūtį kampo. Pasiūlyta patikslinta metodika automobilių važiavimo prieš eismo įvykį greičiams apskaičiuoti, įvertinant ir kinetinės energijos sąnaudas padangoms demontuoti ratui atsitrenkiant į vertikalią kliūtį.
 
Issue date (year)
2006
URI
https://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/142584
Collections
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources [7946]

 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specializationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specialization

My Account

LoginRegister