Ingardeniškoji meno kūrinio konkretizacijos samprata
Abstract
Nagrinėjamas originalus R. Ingardeno meno kūrinio konkretizacijos konceptas. Keliami klausimai apie galimus intencionalios sąmonės modusus, kuriuose gimsta ontinių formų įvairovė bei sukuriami skirtingi imanentiniai estetiniai objektai – konkretizacijos. Analizuojama monosubjektyvios konkretizacijos savybės ir jos galimybės tapti intersubjektyvia. R. Ingardeno atskleistas meno kūrinio konkretizacijos konceptas priskiriamas universaliai filosofinei kategorijai, kuri išreiškia estetinėsmeninės pajautos būseną. Meno kūrinio konkretizacijos samprata leidžia paaiškinti estetinėje situacijoje gimstančių intencionalių estetinių objektų įvairovę. The article analyses the original R. Ingarden’s concept of artwork particularization, intentional aesthetical subsistence shapes: aesthetical immanent object – particularity, aesthetical empathy and a variety of values coming into the world. In the limelight is aesthetical act in which artwork and intentional subject’s conscious interaction creates new heteronomical, special ontical structures – aesthetical immanent objects – particularities. Artwork’s particularity expresses itself as a polysemantic phenomenon of conscious, which has static and dynamic characteristics. Also, in it are hidden intentions that have to be analysed when talking about artwork. Through particularity, an artwork joins a specific spiritual-cultural life and receives individual aesthetical-artistical values, just becomes sensible. Artwork’s particularity concept, abstracted by R. Ingarden, may be assigned to a universal philosophic category which expresses the condition of aesthetical sensation.