Darbuotojų lojalumą lemiantys veiksniai verslo organizacijose: teorinės įžvalgos
Abstract
Šiuolaikinėje organizacijoje darbuotojai yra laikomi svarbiausiu organizacijos ištekliumi, lemiančiu veiklos rezultatus. Stipresniu darbuotojų lojalumu pasižyminčių organizacijų teikiamų paslaugų kokybė yra aukštesnė, joms reikia mažiau išteklių ir pastangų investicijų pritraukimui, naujų darbuotojų paieškai, atrankai, apmokymui. Tokiose organizacijose pasiekiami aukštesni produktyvumo, pelningumo rezultatai. Tad ne be reikalo darbuotojų lojalumas yra traktuojamas kaip svarbiausias verslo organizacijos konkurencinio pranašumo ir diferenciacijos šaltinis. Siekiant pasinaudoti šio šaltinio teikiama nauda, svarbu žinoti, kokie veiksniai formuoja ir lemia darbuotojų lojalumą, todėl straipsnio autoriai iškėlė tikslą – parengti darbuotojų lojalumą lemiančių veiksnių rinkinį.Atlikta Lietuvos bei užsienio mokslininkų darbų darbuotojų lojalumo tema analizė sudarė prielaidas darbuotojų lojalumą apibrėžti kaip ilgalaikių savanoriškų abiem pusėms naudingų ir pasitikėjimu grįstų ryšių tarp verslo organizacijos ir jos darbuotojų kūrimą ir palaikymą, pasireiškiantį darbuotojo prieraišumu verslo organizacijai bei palankia elgsena jos atžvilgiu. Darbuotojų lojalumą lemiančių veiksnių analizė parodė, kad darbuotojų lojalumas – tai individualaus bei organizacinio lygmens veiksnių rezultatas. Individualiame lygmenyje lojalumo raišką lemia darbuotojo lytis, amžius, išsilavinimas, darbo stažas, šeiminė padėtis. Organizaciniame lygmenyje nekyla abejonių dėl darbuotojų ugdymo, darbuotojų įgalinimo, komandinio darbo, vadovavimo, darbo apmokėjimo, darbo sąlygų, vadovybės įsipareigojimų kokybės kultūrai ir darbuotojų įvertinimo įtakos darbuotojų pasitenkinimui, kuris savo ruožtu veikia darbuotojų lojalumą. Tinkamai įgyvendinus šiuos veiksnius organizacijoje, galima tikėtis didėjančių pajamų, pelno, mažėjančios darbuotojų kaitos, gerėjančios kokybės, inovacijų plėtros, gerėjančios organizacijos reputacijos, didėjančio darbuotojų patikimumo. Employees are the main asset of a modern business entity, they have an impact on its performance. Businesses that have loyal employees provide services of higher quality, they need less resources and efforts attracting investment, recruiting, selecting and training new employees. They are more productive and profitable. Consequently, employee loyalty is valued as the most important asset that helps the company to gain competitive advantage and differentiation. Seeking to benefit from employee loyalty it is important to know what factors build and affect employee loyalty so the authors’ of the paper aim was to compile a set of factors that affect employee loyalty.The authors analyzed Lithuanian and foreign scientific literature on employee loyalty and formulated the following definition of employee loyalty: it is building and supporting longterm and mutually beneficial and trustbased relationships between the business and its employees who are committed to and well disposed towards it. Employee loyalty is a set of factors that exist at individual and organizational level. At individual level, employee loyalty depends on an employee’s gender, age, education, length of working time, family status. At organizational level, it depends on employee development, empowerment, team work, management, salary, working conditions, leadership commitment to quality culture, employee performance assessment, thus, general employee satisfaction contributes to loyalty. These factors, if put into practice properly, can be beneficial for the business: boost sales and profit, reduce employee turnover, enhance quality, expand innovations, strengthen its public standing, improve employee reliability.