• Lietuvių
    • English
  • English 
    • Lietuvių
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Induction motor voltage amplitude control technique based on the motor efficiency observation

Thumbnail
View/Open
eee_Vol3_No109_89-92_Bleizgys.pdf (267.6Kb)
Date
2011
Author
Bleizgys, Vytautas
Baškys, Algirdas
Lipinskis, Tadas
Metadata
Show full item record
Abstract
The technique of voltage amplitude control of AC induction motor supplied by the frequency converter has been proposed. It is based on the observation of motor phase current amplitude value. The amplitude of motor supply voltage is controlled in real time in such a way that for given instant motor load and speed the phase current amplitude would be minimal, i.e. the efficiency of the motor would be maximal. The realization of this method of voltage amplitude control is less complicated as compared to vector control. It is enough to provide the continuous measurement of motor phase current amplitude and to find in the real time the amplitude of voltage, at which phase current amplitude is minimal. The proposed technique can be applied in the situations when the fast response of the motor supply voltage amplitude is not needed. The developed technique has been investigated experimentally using special test bench. Ill. 6, bibl. 11 (in English; abstracts in English and Lithuanian).
 
Pateikiamas asinchroninio elektros variklio, maitinamo dažnio keitiklio, įtampos amplitudės valdymo metodas. Jis remiasi variklio srovės amplitudės stebėjimu. Variklio maitinimo įtampos amplidudė valdoma realiu laiku, taip, kad, esant tam tikrai variklio apkrovai ir greičiui, srovės amplitudė būtų minimali, t. y. variklio naudingumo veiksnys būtų maksimalus. Toks variklio įtampos amplitudės valdymas yra paprastesnis nei vektorinis valdymas. Tam pakanka nepertraukiamai matuoti variklio srovės amplitudę ir realiu laiku nustatyti, kokia turėtų būti įtampos amplitudė, kad, esant tam tikriems variklio apkrovai ir greičiui, srovės amplitudė būtų minimali. Metodas taikytinas, kai nebūtina, kad variklio maitinimo įtampos amplitudė sparčiai keistųsi. Sukurtas metodas ištirtas eksperimentiškai, naudojant specialų tyrimo stendą. Il. 6, bibl. 11 (anglų kalba; santraukos anglų ir lietuvių k.).
 
Issue date (year)
2011
URI
https://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/149383
Collections
  • Straipsniai Web of Science ir/ar Scopus referuojamuose leidiniuose / Articles in Web of Science and/or Scopus indexed sources [7946]

 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specializationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specialization

My Account

LoginRegister