Geležinkelio skaldos balasto prizmės funkcijos ir jai keliami reikalavimai
Santrauka
Esant didelėms traukinio ciklinėms apkrovoms, balasto dalelės skyla ir blogėja progresuojančiai. Balasto dalelių skilimas visada susijęs su geležinkelio kelio deformacijomis, kurios reikalauja brangiai kainuojančios nuolatinės bėgių kelio priežiūros - suiręs (perdirbtas) balastas keičiamas nauju ir vėliau sutankinamas (plukamas). Balastas turi lemiamo poveikio įtakos geležinkelio kokybei ir stiprumui. Todėl jam keliama daug išskirtinių reikalavimų. Vieni jų labai svarbūs tiek konstrukciniu, tiek ir ekonominiu požiūriu, kiti mažiau reikšmingi arba jie yra visiškai įgyvendinti (pritaikyti). Siekiant racionaliai planuoti tolimesnius įvairiapusius balasto prizmės ir jai naudojamų medžiagų tyrimus, būtina apžvelgti ir sistemingai aptarti kylančias problemas. Mokslininkai analizuoja ir pristato tyrimų rezultatus, ne tik apimančius visą geležinkelių transporto sistemą, bet ir konkrečiai kiekvieną jos elementą. Šiame straipsnyje analizuojamos geležinkelio kelio skaldos balasto prizmės funkei jos ir jai keliami reikalavimai, aptariami pasaulio mokslinių darbų rezultatai ir jų pritaikymo Lietuvos sąlygoms galimybės. Ballast particles break down and deteriorate progressively under heavy cyclic loans from trains. Breakage of ballast particles is always associated with railroad deformations that require costly regular track maintenance in the form of replacement of degraded ballast with fresh aggregates and subsequent re-compaction (tamping). Ballast has a significant impact on the quality and strength of the trach. On this basis, many special requirements on it are raised. Some of them are very important both in structural and in economic terms, others are less significant, or they are fully implemented (adapted). In order to rationally plan the futher multidimensional researches on ballast prism and its materials, it is necessary to review and systematically discuss the arising problems. Scientists analyze and present the research results covering not only the entire railway transport system, but also its individual components. In this paper, functions of the railway track gravel ballast prism and requirements on it are analyzed. The results of scientific work worldwide are studied and their applicability to the conditions in lithuania are discussed.