Investigation of particulate matter and chloride concentrations in the environment of gravelled roads
Date
2009Author
Kvasauskienė, Rasa
Kazlauskienė, Agnė
Baltrėnas, Pranas
Mikalajūnė, Audronė
Metadata
Show full item recordAbstract
The main problem related to gravelled roads is their dustability during the warm season of the year. The formation of dust is mainly predetermined by traffi c intensity, climatic factors and the quality of gravel applied. A large variety of treatment materials and methods are applied to deal with the problem of dustiness. Bituminous emulsion and calcium chloride are among the most popular and widespread materials used to reduce dustiness in Lithuania. The article presents the findings obtained from the investigation of gravelled-road sections treated and untreated with different materials reducing dustiness in different regions of Lithuania. According to these findings, when inserted in the paving of gravelled roads, bituminous emulsion is most effective in reducing dustiness: its effectiveness reaches up to 95%. When impacted by precipitation, calcium chloride is leached out of the top layer of the treated gravelled road paving, and its effi ciency in binding particulate matters reaches 17-25%. Pagrindinė žvyrkelių problema yra jų dulkėjimas šiltuoju metų laiku. Didžiausią įtaką dulkių susidarymui turi transporto eismas, klimatas bei panaudoto žvyro kokybė. Dulkėtumo problema sprendžiama apdorojant žvyrkelių dangą įvairiomis medžiagomis. Lietuvoje populiariausios ir dažniausiai naudojamos bituminė emulsija bei kalcio chloridas. Straipsnyje pateikiami tyrimų rezultatai, gauti nagrinėjant žvyrkelių ruožus, apdorotus bei neapdorotus skirtingomis dulkėjimą mažinančiomis medžiagomis įvairiuose Lietuvos regionuose. Tyrimo duomenimis, efektyviausiai dulkėjimą mažina į žvyrkelių dangą įterpta bituminė emulsija- iki 95 %. Kalcio chloridą krituliai išplauna iš apdoroto viršutinio žvyrkelio dangos sluoksnio, todėl jo efektyvumas, sujungiant kietąsias daleles, siekia 17-25 %.