• Lietuvių
    • English
  • English 
    • Lietuvių
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai kituose recenzuojamuose leidiniuose / Articles in other peer-reviewed sources
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai kituose recenzuojamuose leidiniuose / Articles in other peer-reviewed sources
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Investigation of particulate matter and chloride concentrations in the environment of gravelled roads

Thumbnail
Date
2009
Author
Kvasauskienė, Rasa
Kazlauskienė, Agnė
Baltrėnas, Pranas
Mikalajūnė, Audronė
Metadata
Show full item record
Abstract
The main problem related to gravelled roads is their dustability during the warm season of the year. The formation of dust is mainly predetermined by traffi c intensity, climatic factors and the quality of gravel applied. A large variety of treatment materials and methods are applied to deal with the problem of dustiness. Bituminous emulsion and calcium chloride are among the most popular and widespread materials used to reduce dustiness in Lithuania. The article presents the findings obtained from the investigation of gravelled-road sections treated and untreated with different materials reducing dustiness in different regions of Lithuania. According to these findings, when inserted in the paving of gravelled roads, bituminous emulsion is most effective in reducing dustiness: its effectiveness reaches up to 95%. When impacted by precipitation, calcium chloride is leached out of the top layer of the treated gravelled road paving, and its effi ciency in binding particulate matters reaches 17-25%.
 
Pagrindinė žvyrkelių problema yra jų dulkėjimas šiltuoju metų laiku. Didžiausią įtaką dulkių susidarymui turi transporto eismas, klimatas bei panaudoto žvyro kokybė. Dulkėtumo problema sprendžiama apdorojant žvyrkelių dangą įvairiomis medžiagomis. Lietuvoje populiariausios ir dažniausiai naudojamos bituminė emulsija bei kalcio chloridas. Straipsnyje pateikiami tyrimų rezultatai, gauti nagrinėjant žvyrkelių ruožus, apdorotus bei neapdorotus skirtingomis dulkėjimą mažinančiomis medžiagomis įvairiuose Lietuvos regionuose. Tyrimo duomenimis, efektyviausiai dulkėjimą mažina į žvyrkelių dangą įterpta bituminė emulsija- iki 95 %. Kalcio chloridą krituliai išplauna iš apdoroto viršutinio žvyrkelio dangos sluoksnio, todėl jo efektyvumas, sujungiant kietąsias daleles, siekia 17-25 %.
 
Issue date (year)
2009
URI
https://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/150155
Collections
  • Straipsniai kituose recenzuojamuose leidiniuose / Articles in other peer-reviewed sources [8559]

 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specializationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specialization

My Account

LoginRegister