Impacts of feminist ethics and gender on the implementation of CSR Initiatives
Date
2020Author
Lu, Jintao
Ren, Licheng
Zhang, Chong
Liang, Mengshang
Stasiulis, Nerijus
Štreimikis, Justas
Metadata
Show full item recordAbstract
Nowadays women often lead teams, hold high positions in top management, plan and make important strategic decisions in firms or groups. However, little attention in scientific literature has been paid to gender difference in implementing CSR practices of firms. Implementing CSR practices successfully in many cases depends on the gender difference of top management. The object of this study is the importance of 'feminine gaze' with respect to gender difference in implementing CSR in firms. This study aims at supplementing feminist ethical - and in part, epistemological - concerns with empirical studies considering the role of women in the top management of firms, then the impact of gender on implementation of CSR initiatives was analysed, and the main drivers linked to gender for the implementation of CSR initiatives were assessed in this study based on the comprehensive literature review. The study confirmed the positive impact of woman representation on the development of CSR initiatives in the firm. The number of women in BOD and employee positions from all stakeholders including customers' perspectives have positive impacts on the penetration of CSR initiatives, and can be considered as an important driver of CSR in the firms. Straipsnio tikslas – pateikti feministinės etikos įžvalgas remiantis empirinių tyrimų rezultatais apie moterų vaidmenį aukščiausiuose įmonių valdymo organuose bei lyčių skirtumus diegiant socialinės verslo atsakomybės iniciatyvas įmonėse. Šiuo metu daug moterų užima aukščiausias pozicijas verslo įmonių valdymo organuose ir priima svarbius strateginius sprendimus. Tačiau stokojama mokslinės literatūros tyrimų, analizuojančių lyčių skirtumus priimant strateginius sprendimus dėl socialinės verslo atsakomybės praktikų įgyvendinimo verslo įmonėse, nors šių praktikų įgyvendinimas iš dalies priklauso nuo įmonės direktorių tarybos sudėties. Straipsnio tikslas – remiantis mokslinės literatūros analize ir empirinių tyrimų rezultatais atskleisti lyčių skirtumus diegiant įmonių socialinės atsakomybės praktikas, paaiškinti juos iš feministinės etikos pozicijų bei nustatyti pagrindinius veiksnius ir barjerus, lemiančius įmonių socialinės atsakomybės įgyvendinimo sėkmę.