Creative economy and the idea of the creative society
Santrauka
Creative economy consists of such areas as publishing, advertising, architecture, design, art, crafts, fashion, television, films, software, music, toys, and others. The areas of the creative economy are grouped in different lists suggested both by scholars and by government. The concept of creative society arises both from the ever-increasing creative challenges in society and from the emergence of the creative economy. However, the creative society presupposes the existence of creative individuals and the economic environment within it. The paper deals both with the different classification of the creative economy and with the concept of a creative society. Kūrybingą ekonomiką sudaro tokios sritys, kaip leidyba, reklama, architektūra, dizainas, menas, amatai, mada, televizija, filmai, programinė įranga, muzika, žaislai ir kt. Kūrybingos ekonomikos sritys yra priskiriamos skirtingiems tyrėjų ir vyriausybių sudarytiems sąrašams. Kūrybingos visuomenės sąvoka yra aktuali dėl visuomenėje vis kylančių kūrybinių iššūkių bei dėl kūrybingos ekonomikos atsiradimo. Nepaisant to, kūrybinga visuomenė iš anksto numano joje dalyvaujančių kūrybingų asmenų buvimą bei ekonominę aplinką. Šiame tyrime aptariama ir kitokia kūrybingos ekonomikos klasifikacija bei kūrybingos visuomenės idėja.