Research on Kaizen implementation in industrial companies
Abstract
This article examines the opportunities of Kaizen implementation in the Lithuanian industry-based enterprises. The conducted analysis of Kaizen literature has generated key success factors for Kaizen implementation. The industry in Lithuania is reviewed and its relationship with the key success factors is analyzed. The conducted survey-questionnaire characterizes the empirical research base for this study. The paper presents the results of the surveyed companies related to key success factors on which companies should be focused and which are the most important for successful Kaizen implementation. Based on the results of the research a model for successful Kaizen implementation in industrial companies is prepared and provided, as well as conclusions and recommendations. Straipsnyje nagrinėjamos „Kaizen“ diegimo galimybės Lietuvos pramonės įmonėse. Atlikta „Kaizen“ mokslinės literatūros analizė sugeneravo pagrindinius sėkmės veiksnius, siekiant įdiegti „Kaizen“ metodologiją. Apžvelgta Lietuvos pramonė ir išanalizuotas jos ryšys su pagrindiniais sėkmės veiksniais, atlikta anketinė apklausa, kuri sudaro empirinio tyrimo pagrindą. Darbe pateikti apklaustų įmonių rezultatai atskleidžia, kokiems pagrindiniams sėkmės veiksniams reikia skirti daugiau dėmesio, kurie yra svarbiausi norint padidinti „Kaizen“ diegimo galimybes. Remiantis tyrimo rezultatais parengtas ir pateiktas modelis sėkmingam „Kaizen“ diegimui pramonės įmonėse, pateiktos išvados ir pasiūlymai.