Aerozolio dalelių sklaida ir ryšys su meteorologinėmis sąlygomis prie intensyvaus eismo gatvės Vilniaus mieste
View/ Open
Date
2021Author
Vasiliauskienė, Vaida
Pečiulienė, Milda
Jasaitis, Dainius
Metadata
Show full item recordAbstract
Automobilių transportas vienas iš galimų aerozolio dalelių emisijos šaltinių. Žinant, kad gatvėmis kasmet rieda vis daugiau automobilių, o miestų tarša iš mobilių taršos šaltinių auga, svarbu stebėti transporto išmetamų teršalų dinamiką bei žinoti kaip meteorologinės sąlygos lemia šių teršalų susidarymą ir sklaidą. Eksperimentas atliktas mieste prie judrios automobilių transporto gatvės žiemos sezono metu, stebint aerozolio dalelių pokyčius ir vertinant meteorologinių parametrų įtaką jiems. Aerozolio dalelių spektro tyrimas parodė, kad prie judrios gatvės daugiau susidaro smulkių dalelių nei stambesnių. Nustatyta, kad 0,4 μm dydžio aerozolio dalelių kiekis tirtoje vietovėje buvo iki 300 kartų didesnis nei didesnių kaip 0,7 μm. Tyrimo laikotarpiu 0,4 μm dydžio aerozolio dalelių koncentracija kito (77-303)·10-6 m-3 intervale. Oro tarša 0,4 μm aerozolio dalelėmis tomis pačiomis meteorologinėmis sąlygomis vietovėse, kur vyksta intensyvus autotransporto judėjimas, yra maždaug 6 kartus didesnė, nei nutolusiose nuo miesto (toli nuo kelio, kur nėra antropogeninės taršos šaltinių) teritorijose. Automobilių transporto srauto intensyvumas ir meteorologiniai parametrai (ypač slėgis, aplinkos temperatūra ir krituliai) tirtoje vietovėje daro didelę įtaką aerozolio dalelių sklaidai. Car transport is one of the potential source of aerosol particulate emissions. Since the number of cars on streets increases with each passing year, it is evident that urban pollution caused by mobile sources of pollution is also respectively increasing. Therefore, it is very important to observe the dynamics of car transport emissions and to be aware of how meteorological conditions influence formation and dispersion of these emissions. The experiment was carried out I Vilnius city near the street with a heavy car traffic during the winter season by observing variations in aerosol particles and estimating the influence of meteorological parameters on these changes. It has been found that the levels of 0.4 μm aerosol particles in the researched area is to 300 times higher than that of 0.7 μm. During the research, the levels of 0.4 μm aerosol particles varied from 77·106 to 303·106 particles/m3. Air pollution by 0.4 μm aerosol particles in the areas with a heavy car traffic is approximately 6 times higher than that in the territories which are distant from cities (far from roadways, where there are no sources of anthropogenic pollution). The intensity of road transport and meteorological parameters (particularly pressure and environmental temperatures, precipitation) in the researched area play an important role for the dispersion of aerosol particles.