Naujų paslaugų modeliavimas
Abstract
Aštrėjanti konkurencija skatina įmones kurti ir diegti naujas paslaugas, kad patenkintų kintančius vartotojų poreikius. Dažnos naujų paslaugų diegimo nesėkmės rodo, kad diegiama netinkamai, nenumačius racionalaus veiksmų plano bei galimų aplinkybių. Tinkamo naujų paslaugų kūrimo ir diegimo modelio neturėjimas traktuojamas kaip šių dienų verslo problema, neturinti tyrimais grįsto mokslinio sprendimo. Tyrimo objektas yra naujų paslaugų kūrimo ir diegimo procesas. Disertacijoje jis analizuojamas vadovaujantis sisteminiu požiūriu. Sisteminis traktavimas taikomas struktūrizuojant procesą – grindžiant jo etapus, kurie detalizuojami sukuriant sprendimų modelius. Tyrimo tikslas yra parengti racionalų, grindžiamą kiekybiniais metodais naujų paslaugų kūrimo ir diegimo modelį, kurio universalumas bei lanksti struktūra leistų lengvai jį adaptuoti prie skirtingų komercinės veiklos sąlygų ir sudarytų prielaidas sėkmingam naujų paslaugų diegimui įvairiomis verslo situacijomis. Disertaciją sudaro įvadas, penkios probleminės dalys, išvados ir pasiūlymai. Pirmoje dalyje įvairių tyrėjų siūlomų naujų paslaugų diegimo ir naujų produktų kūrimo modelių sintezės pagrindu suformuota originali naujų paslaugų kūrimo ir diegimo koncepcija. Antroje dalyje pateikti trys modeliai. Naujų paslaugų diegimo tikslingumo pagrindimo modelis sudarytas iš nuosekliai išdėstytų funkcinių komponentų, skirtų įvairių verslo plėtros krypčių tikslingumui vertinti, taikant kelis skirtingus metodus grįstus kiekybine analize. Idėjų generavimo modelio akcentas yra idėjų generavimo būdo pasirinkimas, atsižvelgiant į naujovių diegimo patirtį ir įmonės finansinį potencialą. Idėjų vertinimo modelyje numatytas idėjų diferencijavimas argumentuojamas galimybe sumažinti sąnaudas skirtingų kategorijų idėjas vertinant pagal skirtingo detalumo schemas, o sprendimo objektyvumui didinti numatyta vertinimo rezultatų sintezė. Trečioje dalyje aprašyti du parengti modeliai. Naujų paslaugų koncepcijos galimybėms vertinti pasiūlytas trijų alternatyvų su skirtingais kriterijų rinkiniais modelis. Tinkamiausia alternatyva parenkama pagal idėjų šaltinio pobūdį ir koncepcijos techninį-technologinį sudėtingumą. Technologijos tinkamumui nustatyti skirtas modelis grindžiamas daugiakriteriniu vertinimu. Ketvirtoje dalyje pasiūlyti naujų paslaugų komercializavimo ir įdiegimo vertinimo modeliai. Komercializavimo modelis skirtas bandomosios rinkodaros sąlygoms įvertinti bei sprendimams vartotojo, vietos, laiko ir būdo atžvilgiu parinkti. Įdiegimo vertinimo modelyje siūlomi argumentuoti kriterijai, pagal kuriuos vertinant gauti rezultatai nurodo kryptis naujų paslaugų kokybei gerinti ir prognozuotiems įmonės rodikiams pasiekti bei pateikiamos kai kurios vertinimo tikslingumo sąlygos, kurios lemia skirtingo detalumo vertinimo poreikį. Penktoje dalyje aprašytas siūlomo naujų paslaugų kūrimo ir diegimo modelio praktinio pritaikomumo tyrimas, kurio rezultatai parodė modelio tinkamumą naudoti realiomis verslo sąlygomis.