• Lietuvių
    • English
  • English 
    • Lietuvių
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Baigiamieji darbai (ETD) / Graduation works (ETD)
  • Daktaro disertacijos ir jų santraukos / Doctoral dissertations and their summaries
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Baigiamieji darbai (ETD) / Graduation works (ETD)
  • Daktaro disertacijos ir jų santraukos / Doctoral dissertations and their summaries
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Impact of Tankers’ Constructive Characteristics and Operational Conditions on Accidental Oil Outflow Probability and Scale

Thumbnail
View/Open
summary.pdf (562.2Kb)
Date
2008
Author
Česnauskis, Mindaugas
Metadata
Show full item record
Abstract
Among the sources of pollution at sea, oil outflow from tankers during the accident, poses the biggest threat to the marine environment. Estimated probabilities of oil outflow event caused by tanker accident in different regions of the sea area, as well as calculated expected oil outflow, may provide a solid basis for optimal design of pollution combating means, it’s expeditious deployment in case of tanker accident. However methods which are currently used for such evaluations are not sufficiently effective, in some cases they does not adequately account all crucial factors relevant for certain sea areas, in particular for those where intensity of tanker traffic is not high and statistical accident rate is low. The dissertation provides with investigation of possibilities of prognosis of accidental oil outflow parameters. Theoretical assumptions for reduction of probability of oil outflow event from tanker as well as for minimization of consequences of tanker accident are proposed in the dissertation.
 
Didžiausia tiesioginė žala jūrinei aplinkai bei netiesioginė žala pakrantės valstybių ekonomikai padaroma tanklaivių avarijų metu, kada į aplinką išsilieja dideli kiekiai gabenamo krovinio. Reagavimo į taršą jūroje sistemų projektavimas, operatyvus jų panaudojimas likviduojant tanklaivių avarijų padarinius, siejamas su patikimomis bei operatyviomis tanklaivių avarijų ir jų sukeliamos taršos parametrų prognozėmis. Egzistuoja problema, kad šiuo metu naudojami prognozavimo metodai yra nepakankamai efektyvūs, jais dažnai nevisiškai įvertinami avarinių naftos išsiliejimų incidentų tikimybę bei mastus įtakojantys veiksniai, ypač kada šie metodai taikomi konkretiems laivybos rajonams, kuriuose tanklaivių eismas nėra intensyvus ir tanklaivių avarijos yra itin retos. Disertacijoje tiriamos avarinį naftos išsiliejimą iš tanklaivio apibūdinančių parametrų prognozavimo galimybės. Suformuluojamos teorines prielaidos avarinio naftos išsiliejimo incidento tikimybei sumažinti, bei tanklaivio avarijų padarinių mastams sušvelninti.
 
Issue date (year)
2008
URI
https://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/108385
Collections
  • Daktaro disertacijos ir jų santraukos / Doctoral dissertations and their summaries [1724]

 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specializationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specialization

My Account

LoginRegister