Research on Intelligent Transport Systems Application in Public Transport
Abstract
The dissertation investigates possibilities of intelligent transport systems and services (thereinafter – ITS) application and deployment into public transport system. The main purpose of the dissertation is to to define ITS applications package for public transport in Lithuania based on theoretical and practical analysis, and especially on personal survey of experts using Delphi technique; and to select the most appropriate methods for its implementation The paper approaches a few major tasks such as analysing the situation of multimodality in public transport, providing recommendations for deployment of ITS to promote multimodality in Lithuania and identifying the ITS applications’ package based on Delphi expert’s poll. The main functional area of ITS deployment has been identified (ticketing system) and rationale proposals were provided. The dissertation consists of Introduction, 4 chapters, Conclusions, References and 8 Annexes. The introduction reveals the investigated problem, importance of the thesis and the object of research and describes the purpose and tasks of the paper, research methodology, scientific novelty, the practical significance of results examined in the paper and defended statements. The introduction ends in presenting the author’s publications on the subject of the defended dissertation, offering the material of made presentations in conferences and defining the structure of the dissertation. Analysis of used literature sources and outcomes of the main projects in the field of ITS and problematics of ITS applications to public transport is provided in Chapter 1. Possibilities to promote multimodality and interaction of private and public transport by deploying different applications of ITS as well as analysis of functional areas of ITS deployment in public transport are analysed in Chapter 2. Outcomes of research along with the identified ITS package were given in Chapter 3. This chapter investigates the possibilities of applying methods of system engineering (“V” model) for the identified package. Practical recommendations for ticketing systems improvement and graph zone tariff modelling based on fair tarrifs provided in Chapter 4. 18 papers focusing on the subject of the discussed dissertation are published: 5 papers – in the ISI registre (1 of them – in Thomson ISI Web of Science), ten papers – in material reviewed during international conferences and 3 – during national conferences. 8 presentations on the subject have been given in conferences at national and international level. Disertacijoje nagrinėjamos intelektinių transporto sistemų ir paslaugų (toliau – ITS) taikymo ir diegimo galimybės viešojo transporto sistemoje. Šio darbo pagrindinis tikslas – remiantis teoriniais ir praktiniais tyrimais nustatyti geriausią ITS paketą viešajam transportui ir pasiūlyti tinkamą metodiką jo įdiegimui Lietuvoje bei sukurti modelį aktualiausios ITS diegimo viešajame transporte funkcinės srities tobulinimui. Darbe sprendžiami keli pagrindiniai uždaviniai: ištirti ITS diegimo viešajame transporte naudą, poreikį ir tendencijas; išnagrinėti ITS svarbą multimodalinei viešojo transporto sistemai kurti; bei, remiantis atliktais teoriniais ir praktiniais tyrimais, nustatyti geriausią ITS paketą Lietuvos multimodalinio viešojo transporto sistemai bei svarbiausią ITS diegimo funkcinę sritį viešajame transporte ir sukurti racionalų modelį jos tobulinimui (bilietų sistemos tobulinimui). Disertaciją sudaro įvadas, keturi skyriai, rezultatų apibendrinimas, naudotos literatūros ir autoriaus publikacijų disertacijos tema sąrašai ir 8 priedai. Įvadiniame skyriuje aptariama tiriamoji problema, darbo aktualumas, aprašomas tyrimų objektas, formuluojamas darbo tikslas bei uždaviniai, aprašoma tyrimų metodika, darbo mokslinis naujumas, darbo rezultatų praktinė reikšmė, ginamieji teiginiai. Pirmasis skyrius skirtas ITS taikymo viešajame transporte problematikos analizei, kokybinių ir kiekybinių naudos parametrų nustatymui, sisteminės ITS architektūros modelių bei mokslinės literatūros ir studijų analizei. Antrajame skyriuje nagrinėjamos multimodalinės ITS bei pagrindinės ITS diegimo multimodaliniame viešajame transporte sritys. Šiame skyriuje nagrinėjamas ITS aktualumas kuriant multimodalines VT sistemas, atlikta gerosios praktikos pavyzdžių bei SSGG analizė. Trečiajame skyriuje, remiantis teorinių ir praktinių tyrimų rezultatais, sukurtas ITS diegimo paketas bei jo įgyvendinimo metodika, pagrįsta sisteminės inžinerijos „V“ modeliu. Ketvirtajame skyriuje pateiktos praktinės rekomendacijos ekspertinės analizės metu nustatytai svarbiausiai ITS diegimo viešajame transporte krypčiai – pažangios bilietų sistemos diegimui, sukuriant nešališko tarifo multimodalinės zoninės bilietų sistemos diegimo modelį. Disertacijos tema paskelbta 18 straipsnių: penki – recenzuojamuose mokslo žurnaluose, įtrauktuose į ISI sąrašą (vienas – Thomson ISI Web of Science), dešimt – recenzuojamose tarptautinių konferencijų medžiagose bei trys – respublikinės konferencijos medžiagoje. Disertacijos tema perskaityti 8 pranešimai Lietuvos bei kitų šalių konferencijose.