Intelektinės mokymo sistemos, skirtos statiniams ir jų aplinkai, kūrimas
Abstract
Disertacijoje nagrinėjama studentų mokymo ir testavimo problema. Problemai spręsti buvo sukurti ir pritaikyti nauji modeliai, algoritmai ir sistema. Sukurta sistema leidžia organizuoti individualų ir grupinį mokymo ir savikontrolės procesą. Integruota intelektinė paieškos posistemė leidžia sudaryti dominančios tematikos mokymosi planą. Sistema nuolat stebi vartotoją ir gali reaguoti į jo mokymosi nesėkmes. Sukurta kompiuterinio mokymo posistemė, skirta statiniams ir jų aplinkai, atlieka praktinį statinių ir jų aplinkos projektų vertinimą. Pagrindinė išspręsta problema kuriant posistemę yra laiko sąnaudų mažinimas, kurių reikėtų kuriant atskiras sistemas. Žinių bazė, kuri buvo sudaryta kuriant sistemą gali tapti pagrindu naujiems ar panašiems projektams vertinti. Skaičiavimo rezultatai gali būti išsaugoti tolesniems tyrimams atlikti arba jais galima dalintis su kitais sistemos vartotojais. Disertaciją sudaro įvadas, keturi skyriai, rezultatų apibendrinimas, naudotos literatūros sąrašas ir autoriaus publikacijų disertacijos tema sąrašas. Įvade aptariama tiriamoji problema, darbo aktualumas, aprašomas tyrimų objektas, formuluojamas darbo tikslas bei uždaviniai, aprašoma tyrimų metodika, darbo mokslinis naujumas, darbo rezultatų praktinė reikšmė, ginamieji teiginiai. Įvado pabaigoje pristatomos disertacijos tema autoriaus paskelbtos publikacijos bei pranešimai konferencijose ir disertacijos struktūra. Pirmame disertacijos skyriuje atliekama literatūros apžvalga. Nagrinėjama pasaulinė patirtis kuriant intelektines mokymo sistemas. Taip pat pateikiami intelektinės mokymo sistemos bei statinių ir jų aplinkos apibrėžimai. Antrame skyriuje apžvelgiami daugiatiksliai vertinimo metodai, jų adaptavimo galimybės kuriamai intelektinei mokymo sistemai, skirtai statiniams ir jų aplinkai. Trečiame skyriuje pristatomas intelektinės mokymo sistemos, skirtos statiniams ir jų aplinkai, modelis. Išsamiai nagrinėjami sistemos elementai – metodai, submodeliai, algoritmai ir duomenų bazės. Ketvirtame skyriuje atliekama trijų atvejų analizė, parodanti praktinius sukurtos sistemos taikymo rezultatus. The dissertation examines the problem of students’ training and testing. To solve the problem, new model, algorithms and system have been developed and adapted. The developed system enables organizing of individual and group train-ing and self-control process. Integrated intelligent search subsystem helps to de-velop the study plan for the themes of interest. The system continuously moni-tors the user and can respond to his failure. The developed built environment computer learning subsystem performs practical calculations to assess the built environment projects. The main problem solved by development of the subsystem is reduction of time needed for users to create their own systems. Knowledge database created during the system devel-opment can be a good source of knowledge for new or similar projects evalua-tions. Calculation results can be saved for further research or shared with other users of the system. The dissertation consists of Introduction, 4 Chapters, Conclusions, Refer-ences, and List of Author’s Publications. The introduction reveals the investigated problem, importance of the thesis and the object of research and describes the purpose and tasks of the dissertation, research methodology, scientific novelty, the practical significance of results examined in the dissertation and defended statements. The introduction ends in presenting the author’s publications on the subject of the defended dissertation, offering the material of made presentations in conferences and defining the structure of the dissertation. Chapter 1 revises scientific literature. The world experience in development of intelligent tutoring systems is analyzed. Also definitions of intelligent tutoring systems and the built environment are provided. Chapter 2 overviews the multi objective assessment methods and discusses their integration into the overall system. Chapter 3 presents the model of intelligent tutoring system for built envi-ronment. All parts off developed system are reviewed including methods, sub-models, algorithms and databases. Chapter 4 presents three real life case studies that show practical application results of the created system.