Integruota studentų žinių vertinimo taikant intelektines ir biometrines technologijas sistema
Abstract
Disertacijoje nagrinėjami studentų žinių vertinimo procesas ir vertinimo problemos. Tyrimų objektas – studentų žinių vertinimas – yra svarbus aukštojo mokslo institucijoms ir vadybos mokslui, sprendžiant sprendimų priėmimo objektyvumo problemą. Autorės atlikta tyrimo objekto analizė leido nustatyti studento žinių vertinimo proceso sudedamąsias dalis, išryškinti pagrindines problemas bei pasiūlyti naujus šių problemų sprendimo būdus. Pagrindinis disertacijos tikslas – sukurti pažangesnę nei egzistuojantys tradiciniai vertinimo metodai studentų žinių vertinimo sistemą, kurią taikant ir remiantis studento savo žinių vertinimo algoritmu, būtų įvertinamos žinios ir teikiamos rekomendacijos dėstytojams ir studentams. Darbe sprendžiami šie pagrindiniai uždaviniai: pagrįsti netradicinių studentų žinių vertinimo metodų paieškos svarbą ir atlikti šių metodų, veiksnių, turinčių įtakos akademiniams studentų pasiekimams, biometrinių technologijų pritaikymo studentų žinioms vertinti potencialo analizę, pagrįsti siekiamos sukurti sistemos sudėtį, parengti bei pasiūlyti reikiamas sudedamąsias dalis, kurias integruojant siekiama sukurti studentų žinių vertinimo taikant intelektines ir biometrines technologijas sistemą. Disertaciją sudaro įvadas, trys skyriai, rezultatų apibendrinimas, naudotos literatūros ir autorės publikacijų disertacijos tema sąrašai. Įvadiniame skyriuje aptariama tiriamoji problema, darbo aktualumas, aprašomas tyrimų objektas, formuluojamas darbo tikslas ir uždaviniai, aprašoma tyrimų metodika, darbo mokslinis naujumas, darbo rezultatų praktinė reikšmė, ginamieji teiginiai. Įvado pabaigoje pristatomos disertacijos tema autorės paskelbtos publikacijos ir pranešimai konferencijose bei disertacijos struktūra. Pirmieji du skyriai skirti problemai tikslinti ir literatūros apžvalgai. Pirmajame analizuojamas studentų žinių vertinimas, vertinimo ir tikrinimo funkcijos, principai bei nuostatos, studentų žinių vertinimo rūšys ir metodai, žinių vertinimo ypatumai ir ydos, išryškinamos su studentų žinių vertinimo procesu susijusios problemos. Antrajame pateikiama metodų, skirtų studento motyvacijai, pažangumui ir akademiniams pasiekimams prognozuoti, analizė, savęs vertinimo patikimumo bei veiksnių, turinčių įtakos akademiniams pasiekimams, ir biometrinės analizės metodų analizė. Trečiajame skyriuje pateikiami sukurtos integruotos studentų žinių vertinimo taikant intelektines ir biometrines technologijas (ISŽVIB) sistemos ir situacijos, kurioje analizuojamas praktinis ISŽVIB sistemos pritaikymas, aprašymai. Pagrindiniai tyrimų rezultatai buvo aptarti trijose mokslinėse konferencijose, svarbiausi tyrimų rezultatai pateikti septyniose mokslinėse publikacijose. The dissertation examines students’ knowledge assessment process and students’ knowledge assessment problems. Object of the research – the students' knowledge assessment – is decisive factor for higher education institutions and the management sciences dealing with the problem of objectivity in decision making. The author‘s conducted research object analysis allowed the identification of the students‘ knowledge evaluation process elements, highlighting key challenges and propose new solutions to these problems. The primary aim of this dissertation is to create a more progressive compared to traditional existing methods students' knowledge assessment system, which based students’ knowledge assessment algorithm assess students' knowledge and provide recommendations for both teachers and students. The dissertation addresses following key challenges: based on non-traditional students' knowledge assessment methods and their importance to perform analysis of feasibility study of these methods, develop and offer the necessary elements for integration to system of students' knowledge assessment using intelligent and biometric technologies system. Dissertation consists of an introduction, three chapters, research generalization, a summary of the literature and the author of publications on the dissertation topic and two annexes. Introductory chapter discusses the research problem, the relevance of research and describes the object of the formulated goal and objectives, describes the research methodology, scientific novelty, the results of practical significance. Introductory chapter is concluded with the dissertation author publications and conferences, reports and thesis structure. The first two chapters are devoted to problem concretizing and literature review. The first chapter is devoted to analysis of students’ knowledge assessment, highlighting students' knowledge assessment process-related problems. The second chapter examines methods appointed to predict students’ motivation, progressiveness and academic achievements. Further in this chapter is researched self-assessment dependability, factors those are important to academic achievements and biometric analysis methods. The third chapter presents the structure of created integrated system of students’ knowledge assessment using intelligent and biometric technologies (IBSSK), a description of the algorithm and the situation, analyzing the proposed system practical applications is presented. The main findings were discussed at three scientific conferences. The main research results are presented in seven scientific publications.