Model for the Substantiation of Road Safety Improvement Measures on the Roads of Lithuania
Abstract
The dissertation studies road safety problems on the roads of Lithuania. The main objects of research – road accidents, road safety improvement measures and their substantiation methodologies, black spots and highaccident road sections on the roads of national significance, mathematical modelling of road accidents. The main aim of the dissertation is to construct the effective model for the substantiation of road safety measures. The area for the use of the model constructed is the improvement of potentially most dangerous sections on the roads of Lithuania and the elimination of black spots. The main tasks solved in this work are as follows: analysis and evaluation of road safety indices after implementation of special measures on the roads of national significance of Lithuania, also analysis and evaluation of similar methodologies for the substantiation of road safety measures used in other foreign countries. The dissertation consists of four parts including Introduction, 5 chapters, Conclusions, References and 21 Annexes. General characteristic of the dissertation describes the studied problem, topicality of the work, the formulated aim and tasks, scientific novelty, practical value of results and the defended propo-sitions of the work. Chapter 1 gives the main data on the road network of national significance of Lithuania, the change in the level of vehicle ownership, the basic accident indices and the essential factors influencing road safety. Chapter 2 gives a review of research methods used, review and evaluation of methodologies for the substantiation of road safety measures in Lithuania, Finland, Belarus, Poland and other countries. Chapter 3 gives the evaluation of the effect of road safety measures implemented on the roads of Lithuania in 1999, 2000, 2001 and 2002. Chapter 4 describes the improved model for the substantiation of road safety measures under Lithuanian conditions. Chapter 5 presents the use of mathematical models for the forecasting of road accidents on the main roads of the Republic of Lithuania. 8 scientific articles were published on the topic of the dissertation: three – in a periodical scientific journal included into the list of Thomson ISI Web of Science; one – in the proceedings abstracted in the ISI Proceedings Database (in Thomson ISI Database); three – in the reviewed proceedings of international conferences; one – in the proceedings of the young scientists’ conference. On the topic of dissertation 6 presentations were made in the scientific conferences held in Lithuania and other countries. Disertacijoje nagrinėjamos Lietuvos automobilių kelių eismo saugumo problemos. Pagrindiniai tyrimo objektai – eismo įvykiai, saugaus eismo gerinimo priemonės ir jų pagrindimo metodikos, „juodosios dėmės“ ir avaringi ruožai valstybinės reikšmės automobilių keliuose bei matematinis eismo įvykių modeliavimas. Pagrindinis disertacijos tikslas – sukurti efektyvų eismo saugumo gerinimo priemonių pagrindimo modelį. Sukurto modelio taikymo sritis yra potencialiai pavojingiausių Lietuvos automobilių kelių ruožų situacijos gerinimas, „juodųjų dėmių“ naikinimas. Darbe sprendžiami keli pagrindiniai uždaviniai: saugaus eismo rodiklių analizė ir vertinimas įdiegus specialias priemones Lietuvos valstybinės reikšmės automobilių keliuose bei kitose užsienio šalyse taikomų panašių saugaus eismo gerinimo priemonių pagrindimo metodikų analizė ir vertinimas. Disertaciją sudaro įvadas, penki skyriai, rezultatų apibendrinimas, naudotos literatūros ir autoriaus publikacijų disertacijos tema sąrašai bei 21 priedas. Įvadiniame skyriuje aptariama tiriamoji problema, darbo aktualumas, aprašomas tyrimų objektas, formuluojamas darbo tikslas bei uždaviniai, mokslinis darbo naujumas, praktinė darbo rezultatų reikšmė, ginamieji teiginiai. Pirmame skyriuje pateikiami pagrindiniai duomenys apie Lietuvos valstybinės reikšmės automobilių kelių tinklą, automobilizacijos lygio kitimą, pagrindinius avaringumo rodiklius, saugų eismą veikiančius pagrindinius veiksnius. Antrame skyriuje pateikiama taikomų tyrimo metodų apžvalga. Pateikta Lietuvoje, Suomijoje, Baltarusijoje, Lenkijoje ir kitose užsienio šalyse taikomų eismo saugumo gerinimo priemonių pagrindimo metodikų apžvalga ir vertinimas. Trečiame skyriuje pateikiamas Lietuvos automobilių keliuose 1999, 2000, 2001 ir 2002 m. įdiegtų saugaus eismo gerinimo priemonių pagrindimo vertinimas. Ketvirtame skyriuje pateikiamas patobulinto eismo saugumo gerinimo priemonių pagrindimo Lietuvos sąlygoms modelio aprašas. Penktame skyriuje pateiktas matematinių modelių taikymas eismo įvykiams prognozuoti Lietuvos Respublikos magistraliniuose keliuose. Disertacijos tema išspausdinti 8 moksliniai straipsniai: trys – periodiniame mokslo žurnale, įtrauktame į Thomson ISI Web of Science sąrašą, vienas – konferencijų medžiagoje, referuotoje ISI Proceedings duomenų bazėje (Thomson ISI duomenų bazėje); trys – recenzuojamose tarptautinių konferencijų medžiagose; vienas – jaunųjų mokslininkų konferencijos medžiagoje. Disertacijos tema perskaityti 6 pranešimai Lietuvos ir kitų šalių mokslinėse konferencijose.