Assurance of the function of low-volume roads for the improvement of driving conditions
Abstract
The dissertation studies driving conditions and improvement of them on low-volume roads according to the sustainable safety principles. The aim of the dissertation – having studied the geometric parameters and structures of low-volume roads to propose models for improvement of driving conditions and to suggest practical actions based on the sustainable safety principles. The following tasks were solved in the dissertation: determination of tendencies and perspectives for the improvement of driving conditions on low-volume roads, investigation of the correspondence of low-volume roads to traffic safety and driving conditions in the aspect of the improvement of driving conditions, investigation of measures to improve visibility and driving conditions, experimental research of the influence of the main elements of low-volume roads on safe driving speed, the reduction of dustiness on low-volume gravel roads, the strength of shoulders on low-volume asphalt roads, data analysis and evaluation, development of models for the improvement of driving conditions on low-volume roads. The dissertation consists of the introduction, 4 chapters, general conclusions and recommendations, and addenda. The introduction describes the studied problem, topicality of the work, object of research, the formulated aim and tasks, scientific novelty, practical value of results and the defended propositions. Chapter 1 gives the analysis of road classifications in Europe and other countries of the world, the development of road classification in Lithuania, also the sustainable safety principles and driving conditions on low-volume roads the aim and tasks of the work are formulated. Chapter 2 presents analysis of road alignment elements and road structure elements, also their influence on driving conditions and visibility. Chapter 3 describes methodology of experimental research aimed to determine, analyze and model the quality of the existing low-volume road alignment, parameters of road structures and characteristics of road pavements. Chapter 4 gives data obtained by the experimental research, data analysis, evaluation and the models for the improvement of driving conditions in designing and reconstructing low-volume roads. Four scientific articles have been published on the topic of the dissertation: two – in a periodical scientific journal included into the list of Thomson ISI Web of Science and two – in the reviewed conference proceedings. Two presentations were made in the scientific conferences held in Lithuania. Disertacijoje išspręsti šie uždaviniai: nustatytos mažo eismo intensyvumo kelių važiavimo sąlygų gerinimo tendencijos ir perspektyvos, išnagrinėta šių kelių atitiktis saugiam eismui ir važiavimo sąlygoms šių sąlygų gerinimo aspektu; išnagrinėtos priemonės, laiduojančios matomumo ir važiavimo sąlygų gerinimą, atlikti mažo eismo intensyvumo kelių trasos elementų įtakos važiavimo greičiui, šių kelių su asfalto danga kelkraščių stiprio ir šių kelių su žvyro danga dulkėjimo mažinimo eksperimentiniai tyrimai, duomenų analizė ir vertinimas, apibendrinus gautus rezultatus pateikti važiavimo sąlygų gerinimo modeliai mažo eismo intensyvumo keliuose. Disertaciją sudaro įvadas, 4 skyriai, bendrosios išvados ir rekomendacijos bei priedai. Įvade aptarta tiriamoji problema, darbo aktualumas, aprašytas tyrimų objektas, suformuluotas darbo tikslas ir uždaviniai, mokslinis darbo naujumas, praktinė darbo rezultatų reikšmė, ginamieji teiginiai. Pirmajame skyriuje pateikiama automobilių kelių klasifikacija Europos ir pasaulio šalyse, automobilių kelių klasifikacijos raida Lietuvoje. Nagrinėti darnaus saugaus eismo principai ir važiavimo sąlygos mažo eismo intensyvumo keliuose. Skyriaus pabaigoje suformuluotas darbo tikslas ir uždaviniai. Antrajame skyriuje pateikta kelio trasos elementų bei kelio konstrukcijos elementų analizė, nustatyta jų įtaka važiavimo sąlygoms ir matomumui. Trečiajame skyriuje pateiktos eksperimentinių tyrimų metodikos, skirtos esamų mažo eismo intensyvumo kelių trasos kokybei, kelio konstrukcijų parametrams bei kelio dangos charakteristikoms nustatyti, analizuoti ir modeliuoti. Ketvirtajame skyriuje pateikti eksperimentinių tyrimų metu gauti duomenys, analizė, vertinimas ir važiavimo sąlygų gerinimo modeliai projektuojant ir rekonstruojant mažo eismo intensyvumo kelius. Disertacijos tema paskelbti keturi straipsniai: du – periodiniame mokslo žurnale, įtrauktame į Thomson ISI Web of Science sąrašą ir du – recenzuojamose tarptautinių konferencijų medžiagose. Disertacijos tema perskaityti du pranešimai konferencijose, įvykusiose Lietuvoje.