Dujinių cisternų avarijų metu susidarančio šiluminio poveikio keliamų pažaidų vertinimas
Abstract
Nagrinėjamos pramoninės avarijos, kurių metu įvyksta dujinių geležinkelio cisternų sprogimai. Jie yra vadinami besiplečiančių verdančio skysčio garų sprogimais, o techninėje literatūroje dažniausiai vartojama angliška santrumpa BLEVE. Detaliai aprašytos penkios kelių ir geležinkelių avarijos, kurių metu įvyko cisternų sprogimai BLEVE būdu. Detaliai išnagrinėta, kaip vertinti šiluminę tokio sprogimo metu susidarančio ugnies kamuolio spinduliuotę. Išanalizuotas ir programiškai realizuotas matematinis modelis, leidžiantis vertinti šiluminį cisternos sprogimo poveikį pasirinktame taške. Modelis pritaikytas tiriant naftos rafinerijos teritorijos pažeidžiamumą, esant šiluminiam cisternos BLEVE poveikiui. Atliktas rafinerijos zonavimas pagal charakteringų šiluminės spinduliuotės pažaidų laipsnius. Nustatyta, kokie stacionarios rafinerijos dujų parko technologinės įrangos komponentai pirmiausiai nukentės nuo šio poveikio. Trumpai aptarta, kokios yra galimybės gaisrinės saugos priemonėmis užkirsti procesą, kuris gali eskaluotis į dujinės cisternos sprogimą BLEVE būdu. I Industrial accidents occurring as explosions of railway tank cars used for shipping liquefied gases are analysed. These accidents are known as boiling liquid expanding vapour explosions and are often abbreviated as BLEVEs. Five accidents on road and rail which escalated into BLEVES of road and railway tanks are studied. Assessment of thermal radiation emitted by a BLEVE fireball is considered in detail. A mathematical modell allowing to assess thermal radiation in a given point is analysed and implemented in a computer code. The model is applied to assessing the vulnerability of an oil refinery to thermal effect of BLEVE. Zones with characteristic magnitudes of thermal damage are identified in the territory of the refinery. It is identified which components of the stationary gas processing equipment in the refinery are most vulnerable to the thermal radiation. A brief discussion is provided on the possibility to stop the accident which can escalated into a BLEVE of a railway tank car.