Automobilio rato sąveikos su sniegu ir ledu padengta kelio danga modeliavimas ir eksperimentiniai tyrimai
Santrauka
Disertacijoje nagrinėjama padangos sąveika su sniegu ir ledu padengta kelio danga. Esminis sąveiką apibūdinantis parametras yra padangos ir kelio kon-taktiniame paviršiuje veikiančios trinties jėgos, lemiančios automobilio sta-bilumą ir manevringumą kelyje. Šių jėgų reikšmės labai priklauso nuo ap-linkos oro temperatūros ir terpės, esančios tarp padangos ir kelio, paramet-rų. Darbe tyrinėjama lengvojo automobilio žieminės padangos sąveika su sniegu ir ledu padengta kelio danga ir analizuojami ją lemiantys veiksniai. Disertaciją sudaro įvadas, keturi skyriai, bendrosios išvados, naudotos literatūros ir autoriaus publikacijų disertacijos tema sąrašai ir šeši priedai. Įvadiniame skyriuje aptariama tiriamoji problema, darbo aktualumas, aprašomas tyrimų objektas, formuluojamas darbo tikslas bei uždaviniai, pateikiama tyrimų metodika, darbo mokslinis naujumas, darbo rezultatų praktinė reikšmė, ginamieji teiginiai. Įvado pabaigoje pristatomos disertaci-jos tema autoriaus paskelbtos publikacijos ir pranešimai konferencijose bei disertacijos struktūra. Pirmajame skyriuje apžvelgiama mokslinė literatūra disertacijos tema. Nagrinėjamos padangą veikiančios jėgos, kitų autorių atlikti padangų ar jų protektoriaus elementų sąveikos su sniegu ir ledu padengta kelio danga eks-perimentiniai tyrimai ir gauti rezultatai, padangos sąveikos su sniego ir ledo sluoksniais matematiniai modeliai ir šių sluoksnių tirpinimo cheminių me-džiagų veiksmingumo tyrimų analizė. Antrajame skyriuje pateikta padangos protektoriaus elementų sąveikos su sniego ir ledo sluoksniais bei šių sluoksnių tirpinimo teorinė analizė. Trečiajame skyriuje pateiktos eksperimentinių tyrimų metodikos ir nau-dojama įranga. Ketvirtajame skyriuje analizuojami ir lyginami matematinio modeliavi-mo ir eksperimentinių tyrimų rezultatai. Gauti eksperimentiniai rezultatai palyginti su kitų mokslininkų tyrimų rezultatais. Disertacijos tema paskelbti 6 straipsniai: vienas – straipsnių rinkinyje, įtrauktame į Clarivate Analytics Web of Science duomenų bazę, du – recenzuojamame mokslo žurnale, du – tarptautinių konferencijų leidiniuose, re-feruojamuose Clarivate Analytics duomenų bazėje Proceedings, vienas – tarptautinės konferencijos leidinyje. Disertacijos tema perskaityti 3 prane-šimai tarptautinėse konferencijose. The dissertation investigates the tire interaction with snow and ice covered pavement. The key parameter describing the interaction are forces generat-ed in the contact of the road and tire influencing stability and maneuverabil-ity of the vehicle. The values of these forces are strongly dependent on am-bient temperature and road pavement condition. An interaction and its in-fluencing factors of passenger car tire with snow and ice covered pavement are analysed in the thesis. The thesis includes the introduction, four chapters, general conclusions, the list of references, the list of publications of the author on the subject of the thesis and six annexes. The introduction reveals the investigated problem, importance of the thesis and the object of research and describes the purpose and tasks of the paper, research methodology, scientific novelty, the practical significance of results examined in the paper and defended statements. The introduction ends in presenting the author’s publications on the subject of the defended dissertation, offering the material of made presentations in conferences and defining the structure of the dissertation. In the first chapter, sources of scientific literature on the subject of the thesis are reviewed. An analysis of tire forces, experimental research on tire force transmission on snow and ice performed by other authors, mathema-tical models of tire interaction with snow and ice and efficiency of chemi-cal materias used for winter road maintenance are presented. In the second chapter, the theoretical analysis of tire tread block inte-raction with snow and ice and melting of these layers are presented. In chapter three, the methodologies of experimental research and the used equipment are presented. In the chapter four, the results of the mathematical modeling and expe-rimental research are analyzed. The obtained experimental results are com-pared to other authors research results. On the topic of the dissertation, 6 scientific articles were published: one – in scientific journal included in the Clarivate Analytics Web of Science, two – in reviewed scientifical journal, two – in the Clarivate Analytics Pro-ceedings data base publications, one – in the scientific conference material. Three presentations on the subject have been given in conferences at inter-national level.