Modeling of international relations for increasing the international competitiveness of cosmetics sector
Abstract
The growing trend in healthy lifestyles and the rapidly growing demand for organic and natural cosmetic products are factors driving international relations and increasing the international competitiveness of cosmetics companies. The aim of the final master's thesis is to develop a model for creating international relations that enhance the international competitiveness of companies operating in the cosmetics sector. In order to achieve this aim, various theoretical aspects of international relations and business were analyzed and systematized. The empirical study identified key trends in the cosmetics industry, determined main factors driving the growth of natural and organic cosmetics consumption, identified factors that create add value to the product, and assessed key barriers to operating in the foreign market. Based on analysis of scientific literature and conducted empirical research findings, a model has been developed that demonstrates how international relations can be create that enhance the international competitiveness of companies operating in the cosmetics sector. Populiarėjanti sveikos gyvensenos tendencija ir sparčiai augantis organiškos ir natūralios kosmetikos produktų poreikis yra veiksniai skatinantys užmegzti tarptautinius santykius ir didinti kosmetikos įmonių tarptautinį konkurencingumą. Baigiamojo magistro darbo tikslas sukurti tarptautinių santykių kūrimo modelį, kuris didintų tarptautinį įmonių, vykdančių veiklą kosmetikos sektoriuje, konkurencingumą. Tikslui pasiekti, buvo išanalizuoti ir susisteminti įvairiu autorių teoriniai tarptautinių santykių ir verslo aspektai. Empirinio tyrimo pagalba buvo nustatytos pagrindinės tendencijos kosmetikos industrijoje, identifikuoti svarbiausi veiksniai lemiantys natūralios ir organiškos kosmetikos suvartojimo didėjimą, nustatyti pagrindiniai faktoriai, kurie sukuria pridėtinę vertę produktui ir įvertintos pagrindinės kliūtys norint vykdyti veiklą užsienio rinkoje. Atlikus mokslinės literatūros analizę ir empirinį tyrimą buvo sukurtas modelis, kuris parodo, kaip galima užmegzti tarptautinius santykius didinant tarptautinį, kosmetikos sektoriuje veikiančių įmonių, konkurencingumą.