Estetinės formos harmonizavimas intuityvaus pažinimo aspektu
Abstract
Disertacijoje, naudojant menotyros, socialinių ir technologijos mokslų tyrimų žinias bei metodus bei taikant intuityvaus pažinimo principus, nagrinėjamos daiktinės aplinkos estetinės formos harmonizavimo problemos. Tyrime keliama hipotezė, kad daiktinę aplinką įmanoma harmonizuoti kuriant objekto estetinę formą pagal intuityvaus pažinimo dėsningumus. Disertacijos tikslas – ištirti estetinės formos harmonizavimo metodus, grindžiamus intuityviuoju pažinimu, ir sukurti jų praktinio taikymo metodiką. Darbe sprendžiami šie pagrindiniai uždaviniai: 1. Išnagrinėjus intuityvaus pažinimo tyrimų mokslinę literatūrą, atskleisti estetinės formos harmonizavimo problematiką dizaino srityje. 2. Nustatyti universalius formos modeliavimo metodinius principus ir išskirti jos vertinimo kriterijus. 3. Suformuoti estetinės formos analizės, modeliavimo ir vertinimo metodus. 4. Pagrįsti eksperimentinių modelių formos analizės, modeliavimo ir vertinimo metodų veiksmingumą. 5. Apibendrinti ir interpretuoti eksperimentinių tyrimų rezultatus bei parengti metodines praktinio formos harmonizavimo rekomendacijas. Disertaciją sudaro įvadas, trys dėstymo skyriai, bendrosios išvados, naudotos literatūros ir autoriaus publikacijų disertacijos tema sąrašai ir 10 priedų. Įvadiniame skyriuje aptariama tiriamoji problema, darbo aktualumas, aprašomas tyrimų objektas, darbo tikslas bei uždaviniai, aprašoma tyrimų metodika, darbo mokslinis naujumas, darbo rezultatų praktinė reikšmė, ginamieji teiginiai, disertacijos tema paskelbtos autoriaus publikacijos ir disertacijos struktūra. Pirmasis skyrius skirtas mokslo šaltinių ir temos ištyrimo analizei. Jame įvardytos esminės sąvokos, analizuojama intuityvaus pažinimo problematika ir vertinami aktualūs moksliniai tyrimai. Taip pat suformuojamas estetinės formos intuityvaus pažinimo ir harmonizavimo teorinis pagrindas. Antrajame skyriuje pristatoma formos analizės, modeliavimo ir vertinimo metodika. Trečiajame skyriuje eksperimentiškai tiriami formos harmonizavimo metodai. Skyriaus pabaigoje apibendrinamos ir pateikiamos eksperimentinių tyrimų rezultatais grįstos išvados bei praktinio taikymo rekomendacijos. Bendrosiose išvadose atskleidžiami tyrimo atradimai, apibrėžtos galimybės kurti objekto estetinę formą vadovaujantis intuityvaus pažinimo principais, atskleidžiamas formos analizės metodų ir harmonizavimo priemonių pritaikomumas. Using the knowledge and methods of art theory, social and technological sciences, dissertation examines the problems of material environment aesthetic shape harmonisation by applying the principles of intuitive cognition. The research hypothesises that the material environment can be harmonized by integrating the principles of intuitive cognition into the aestetic shaping of an object. The dissertation aims to investigate the methods of aesthetic shape harmonisation based on intuitive cognition and to develop a method for their practical application. The research addresses the following main tasks: 1. To analyse the scientific literature on intuitive cognitive research to reveal the problems arising in the harmonisation of an aesthetic shape in the field of design. 2. To establish universal methodical principles for shape modelling and distinguish evaluation criteria. 3. To establish the methods for analysis, modelling and evaluation of an aesthetic shape. 4. To substantiate the efficiency of an experimental model shape analysis, modelling and evaluation methods. 5. To review and interpret the results of experimental research and prepare methodical recommendations for the applied harmonisation of a shape. The dissertation consists of an introduction, three chapters, general conclusions, a list of literature, a list of the author’s publications on the topic of the dissertation, and ten annexes. The introductory chapter discusses the research problem, the relevance of the thesis, describes the object, formulates the aims and objectives, describes the research methodology, scientific novelty, the practical significance of results, states defended statements and author’s publications, and presents the dissertation structure. The first chapter explores research problem and analyses scientific. It identifies the essential concepts, analyses problems of intuitive cognition and evaluates related studies. The theoretical basis for the aesthetic shape intuitive cognition harmonisation is also formed. The second chapter presents the methodic of the shape analysis, modelling and evaluation. The third chapter experimentally investigates methods of shape harmonisation. Finally, the paper offers conclusions and practical application recommendations based on experimental research results. The general conclusions present research findings substantiate the possibilities to integrate intuitive cognition principles into the aesthetic shaping of an object, introduce shape analysis methods, and the applicability of harmonisation tools.