Automobilių kelio viršutinės dangos dolomito užpildo savybių tyrimas
Abstract
Lietuvoje automobilių kelio viršutinės dangos sluoksnyje dažniausiai naudoja-mas granito užpildas. Dolomitas, kaip vietinė medžiaga, yra visuotinai žinoma kaip medžiaga, kurį nėra tinkama naudoti automobilių kelio viršutinės dangos sluoksnyje. Todėl būtina įvertinti dolomito užpildo, pagaminto naudojant daugkartinio trupinimo technologiją fizikinių ir mechaninių savybių verčių sklaidą bei automobilių kelio viršutinės dangos su šio tipo užpildu eksploataci-nes savybes. Disertacijos tikslas – įvertinti dolomito užpildo, gaminamo taikant daugkartinio trupinimo technologiją, panaudojimo galimybes automobilių kelio viršutinėje dangoje. Disertaciją sudaro įvadas, trys skyriai, bendrosios išvados, rekomendacijos, literatūros ir šaltinių, autorės publikacijų disertacijos tema sąrašai, santrauka anglų kalba ir dešimt priedų. Įvade suformuluota tiriamoji problema, aprašytas darbo aktualumas, tyrimų objektas, pateiktas darbo tikslas ir darbo uždaviniai, tyrimų metodika, darbo mokslinis naujumas ir darbo re-zultatų praktinė reikšmė, pateikti ginamieji teiginiai, darbo rezultatų aprobavi-mas bei darbo struktūra. Pirmajame skyriuje pateikiama su disertacijos tema susijusių mokslinių darbų apžvalga. Aprašomos dolomito ir granito uolienų charakteristikos. Analizuojamos naudingosios iškasenos, užpildų, naudojamų automobilių kelių tiesyboje, gavyba ir gamyba. Apibendrintai pristatytos užpil-dų savybės, jų reglamentavimas ir įtaka asfalto mišinio elgsenai, nagrinėta as-falto mišinių projektavimo eiga, kelio dangos paviršiaus atsparumas slydimui. Antrajame skyriuje detalizuota technologija, pagal kurią gaminamas daugkarti-nio trupinimo dolomito užpildas. Pateikti daugkartinio trupinimo dolomito už-pildų fizikinių ir mechaninių savybių tyrimų, atliktų pagal sudarytą eksperi-mentinių tyrimų planą ir sekas, rezultatai. Pristatyti automobilių kelio dangos paviršiaus atsparumo slydimui eksperimentinio natūrinio tyrimo Lietuvos vals-tybinės reikšmės kelių ruožuose su daugkartinio trupinimo dolomito užpildu rezultatai. Trečiajame skyriuje, remiantis eksperimentinio tyrimo rezultatais, įvertintos daugkartinio trupinimo dolomito užpildo fizikinės ir mechaninės sa-vybės, lyginant su granito užpildu. Įvertintas, daugkartinio trupinimo dolomito užpildo, panaudoto automobilio kelio viršutinėje dangoje, dangos paviršiaus atsparumo slydimui verčių kitimas, vertinant per pirmuosius penkerius auto-mobilio kelio viršutinės dangos eksploatacijos metus. Atliktas teorinis ekono-minio efekto paskaičiavimas asfalto mišinių pagamintu su daugkartinio trupi-nimo dolomito užpildu. Disertacijos tema publikuoti 7 moksliniai straipsniai: 1 – mokslo žurnale, įtrauktame į Clarivate Analytics Web of Science duomenų bazę, 2 – tarptautinių konferencijų leidiniuose, referuojamuose Clarivate Ana-lytics Web of Science duomenų bazėse, 4 – kituose recenzuojamuose tarptauti-nių konferencijų leidiniuose. The granite aggregate is the most often used for road surfacing in Lithuania. Dolomite, as a native material, is commonly known as a material that is not suitable for use on road surfacing. Therefore, it is necessary to evaluate the dispersion of the values of physical and mechanical properties of dolomite aggregate produced using the multiple crushing technology, and the performance of the road surfacing that has this type of aggregate. The dissertation aims to evaluate the options for the dolomite aggregate produced by multiple crushing technology for road surfacing. The dissertation consists of an introduction, three chapters, general conclusions, recommendations, references, a list of scientific publications by the author publications on the dissertation subject, a summary in English, and ten annexes. The research problem is formulated in the introduction, the object and relevance of the work are described, the aim and objectives of the work, research methodology, scientific novelty and scientific significance of the work results, the defended statements, and the structure of the work are presented. The first chapter pro-vides an overview of scientific works related to the topic of the thesis. Characteristics of dolomite and granite rocks are described. Minerals are examined as well as the extraction and production of aggregates used in the road construction. The properties of the aggregate its influence on the asphalt mixture and regulations are summarized. The design process of asphalt mixtures is detailed, and the skid resistance to the surface dressing is presented. The technology of the production of the dolomite aggregate of multiple crushing technology is detailed. The results of the research of physical and mechanical properties of multiple crushing technology dolomite aggregates, performed under the developed experimental research plan and sequences, are presented. The results of an experimental specific study of the skid resistance of Lithuanian road surface of multiple crushing dolomite aggregate are presented. In the third chapter, the physical and mechanical properties of the multiple crushing technology dolomite aggregate in comparison to the granite aggregate are evaluated based on the results of the experimental study. The change of the values during the first five years of operation of the skid resistance of road surfacing with the multiple crushing technology dolomite aggregate was estimated. Theoretical calculation of the economic effect of asphalt mixtures made using the multiple crushing technology dolomite aggregate was performed. On the topic of the dissertation, 7 scientific articles were published: 1 − in the scientific journal included in the Clarivate Analytics Web of Science, 2 − in the Clarivate Analytics Proceedings database publications, 4 − in the material of the scientific conferences.