Measuring knowledge management processes in auditing and consultancy firms
Abstract
The doctoral dissertation examines knowledge management processes and their effect on sustainable organisational performance, also the impact of human (trust, interaction and self-efficacy), organisational (rewards, organisational culture, teamwork and organisational structure) and technological factors (information technology and social networks) on the knowledge management cycle including five processes (acquisition, creation, storage, sharing and application), focusing on the knowledge-intensive field of auditing and consultancy, which lacks research of knowledge management processes in the developing economies of the Mid-East region (Lebanon, Syria, and Jordan). The dissertation aims to measure knowledge management processes in auditing and consultancy firms by creating a model allowing for a complex assessment of different human, organisational, and technological factors affecting the processes and forming decisions to enhance the process implementation in auditing and consultancy firms to improve sustainable organisational performance. Scientific literature analysis, expert evaluation, and structural equation modelling (SEM) techniques were used to test the hypothesised research model and analyse the relationship between the variables. The empirical study results proved the significant and positive effects of knowledge management processes on sustainable organisational performance. It determined significant positive effects of trust, interaction, self-efficacy, rewards, organisational culture, teamwork, organisational structure, information technology, and social networks on the knowledge management processes cycle. Some exceptions were related to the effects of interaction on knowledge sharing, rewards on knowledge application, organisational culture on knowledge acquisition, information technology on knowledge acquisition, and social networks on knowledge application. Based on the results, the model for measuring knowledge management processes was created for auditing and consultancy firms. Similar organisations operating in the knowledge-intensive sector would also benefit from considering the positive association between knowledge management processes and sustainable organisational performance and the demonstrated positive effects of specific factors on the knowledge management cycle. These practical implications are relevant to a wider culture that guides sustainable organisational performance to the members and stakeholders of organisations, which, in turn, benefits society and contributes to the improvement of developing economies. Daktaro disertacijoje nagrinėjami žinių valdymo procesai ir jų poveikis organizacinės veiklos tvarumui, žmogiškųjų veiksnių (pasitikėjimo, tarpusavio sąveikos ir saviveiksmingumo), organizacinių veiksnių (atlygio, organizacinės kultūros, komandinio darbo ir organizacinės struktūros) ir technologinių veiksnių (informacinių technologijų ir socialinių tinklų) poveikis žinių valdymo ciklui. Ciklas apima penkis žinių valdymo procesus (įgijimą, kūrimą, saugojimą, dalijimąsi ir taikymą) audito ir konsultavimo srityje, kurioje trūksta tyrimų, nagrinėjančių žinių valdymo praktikas besivystančiose Vidurinių Rytų regiono ekonomikose (Libane, Sirijoje ir Jordanijoje). Disertacijos objektas – žinių valdymo procesų vertinimas audito ir konsultavimo įmonėse. Disertacijos tikslas – sukurti žinių valdymo procesų vertinimo modelį, leidžiantį kompleksiškai įvertinti skirtingus žmogiškuosius, organizacinius ir technologinius veiksnius, darančius įtaką žinių valdymo procesams ir priimti sprendimus, siekiant gerinti tų procesų įgyvendinimą audito ir konsultavimo įmonėse, kas susiję su tvarios organizacinės veiklos gerinimu. Hipotezių tyrimo modeliui patikrinti ir tarp kintamųjų analizuoti buvo taikyta mokslinės literatūros analizė, ekspertų vertinimas (struktūruotas klausimynas) ir struktūrinis lygčių modeliavimas (angl. SEM). Empirinės studijos rezultatai patvirtino svarbų ir teigiamą žinių valdymo procesų poveikį organizacinės veiklos tvarumui bei teigiamą poveikį pasitikėjimui, tarpusavio sąveikai, saviveiksmingumui, atlygiui, organizacinei kultūrai, komandinei darbo kultūrai, organizacinei struktūrai, informacinėms technologijoms ir socialiniams tinklams žinių valdymo cikle, išskyrus aspektus, susijusius su tarpusavio sąveikos poveikiu dalijimuisi žiniomis, atlygio poveikiu žinių taikymui, organizacinės kultūros poveikiu žinių įgijimui, informacinių technologijų poveikiu žinių įgijimui ir socialinių tinklų poveikiu žinių taikymui. Remiantis šiais tyrimo rezultatais, buvo sukurtas žinių valdymo procesų vertinimo modelis audito ir konsultavimo įmonėms ir organizacijoms, veikiančioms žinioms imliuose sektoriuose, kurioms būtų naudinga atsižvelgti į tyrimo metu nustatytą teigiamą ryšį tarp žinių valdymo procesų ir tvarios organizacinės veiklos bei nustatyto specifinių žmogiškųjų, organizacinių ir technologinių veiksnių teigiamo poveikio žinių valdymo ciklui. Šie praktiniai rezultatai yra svarbūs platesniam kultūriniam kontekstui, kuris gali padėti organizacijų nariams ir suinteresuotiesiems subjektams atsižvelgti į teigiamą žinių valdymo poveikį tvariam organizacinės veiklos veikimui. Tai savo ruožtu būtų naudinga visuomenei ir prisidėtų prie besivystančių šalių ekonomikų plėtojimo.