Autotransporto ir statybos mašinų patikimumo inžineriniai tyrimai
Santrauka
Mašinų patikimumo problemos Lietuvoje moksliniu pagrindu pradėtos nagrinėti šeštajame dešimtmetyje. Nors ir iki to laiko jau buvo atlikta nemaža praktinio pobūdžio darbų Lietuvos Žemės ūkio akademijoje, Žemės ūkio mechanizacijos ir elektrifikacijos institute, Kauno politechnikos institute (dabar Technologijos universitetas) ir kitose mokslo įstaigose, tačiau sisteminio, taigi ir teorinio, mašinų patikimumo problemų nagrinėjimo užuomazgas galima pastebėti tik minėto dešimtmečio viduryje. Tuo laikotarpiu iš labiau išsivysčiusių šalių prasiskverbusi techninė informacija ir pasikeitusi pažiūra į techninės kibernetikos mokslą sudarė sąlygas bei paskatino ir Lietuvos mokslininkus atidžiau pažvelgti į mašinų patikimumą ne tik praktiniu, bet ir teoriniu aspektu. Geriau išstudijavus patikimumo teoriją ir praktiką anksčiau minėtose įstaigose buvo galima sukurti gana darbingus mašinų patikimumo tyrimo ir specialistų rengimo centrus. Šie centrai jau buvo pajėgūs spręsti ne tik visus Lietuvoje iškilusius mašinų patikimumo uždavinius, bet ir atlikti užsakymus iš kitų Sovietų Sąjungos respublikų įmonių. [...]. Literatūrinių šaltinių ir mokslinių darbų, kuriais autorius naudojosi, sąrašas pateikiamas monografijos pabaigoje. Autorius nuoširdžiai dėkoja kolegoms L. Gastilai, K. Lukoševičiui, J. Poviliūnui, A. Pikūnui, K. Olšauskui, V. Mitunevičiui ir kitiems, bendradarbiavusiems atliekant mokslinio tyrimo darbus, kurių pagrindu parengta ši monografija. Mechanical reliability problems were first studied in Lithuania scientific basis in the 1960’s. Even though research, in this field was conducted before that at other institutions such as the Lithuanian Academy of Agriculture, Agricultural Mechanization and Elektrification Institute and Kaunas Polytechnical Institute (now Kaunas Technological University) and others, this research was of a more practical nature. Actual research on the theoretical bases of mechanical reliability first began to be systematically conducted in the middle of this decade. During that time changing conditions allowed if not encouraged Lithuanian scientists to go deeper, not only into the practical aspects of mechanical reliability, but also into their theoretical grounds. These new conditions included breakthrought of research conducted in more advanced countries and a change in the official attitude toward asseptance of the field of cybernetics. A greater understanding of the theory and practice of mechanical reliability allowed the above institutions to establish new centers to carry out research and train specialists in this field. These centers eventually proved capable of not only meeting the needs of Lithuania in this area but were also able to accept assignments on a contract basis from agencies in other former Soviet or Soviet occupied republics. [...].