• Lietuvių
    • English
  • English 
    • Lietuvių
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai kituose recenzuojamuose leidiniuose / Articles in other peer-reviewed sources
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai kituose recenzuojamuose leidiniuose / Articles in other peer-reviewed sources
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Theoretical framework of attachment models in education: Analysis of social control theory variables

Thumbnail
View/Open
Mehmet Vikinta_2022.pdf (273.9Kb)
Date
2021
Author
Mehmet, Aslan
Rosinaitė, Vikinta
Metadata
Show full item record
Abstract
Researchon schools and educational institutions have conventionally focused on evaluation, avoidance, and measurement with numerous strategic factors that have impact on educational performance of students in regard with attachment models. However, performance enhancement requires complete and solid information of developmental procedures that can be observed both with negative and positive aspects. Furthermore, to reach an adequate application of school psychology, a robust theory and an investigation centered approach are required. In this context, present study aims at analysis of Social Control Theory variables; attachment, commitment, involvement and belief. One of the major findings of the study suggests that educational performance enhancement should be measured together with these four variables to reach a complete framework of a bonding model in education. The study provides an overview of the research on Attachment Theory and its relationship with Social Control Theory variables as an educational model through analysis of a comprehensive research table in the field.
 
Moksliniai tyrimai mokyklose ir švietimo įstaigose tradiciškai buvo sutelkti į vertinimą, vengimą ir vertinimą, turintį daug strateginių veiksnių, darančių įtaką mokinių ugdymosi rezultatams, atsižvelgiant į prisirišimo modelius. Tačiau norint pagerinti našumą, reikia išsamios ir tvirtos informacijos apie vystymosi procedūras, kurios gali būti stebimos ir neigiamais, ir teigiamais aspektais. Be to, norint tinkamai pritaikyti mokyklos psichologiją, reikalinga tvirta teorija ir į tyrimą orientuotas požiūris. Šiame kontekste šio tyrimo tikslas yra išanalizuoti socialinės kontrolės teorijos kintamuosius: prisirišimą, įsipareigojimą, įsitraukimą ir tikėjimą. Viena iš pagrindinių tyrimo išvadų rodo, kad švietimo rezultatų gerinimas turėtų būti vertinamas kartu su šiais keturiais kintamaisiais, kad būtų pasiekta visa švietimo susiejimo modelio sistema. Tyrime apžvelgiamas prisirišimo teorijos tyrimas ir jo ryšys su socialinės kontrolės teorijos kintamaisiais kaip edukacinis modelis, analizuojant išsamią šios srities tyrimų lentelę.
 
Issue date (year)
2021
URI
https://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/113594
Collections
  • Straipsniai kituose recenzuojamuose leidiniuose / Articles in other peer-reviewed sources [8559]

 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specializationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specialization

My Account

LoginRegister