Mokyklinių pastatų raida ir ugdymo paradigmų kaita nuo XVI a. iki sovietmečio Lietuvoje
Abstract
Straipsnyje pristatoma mokyklinių pastatų raida, kuriai didelę įtaką darė tam tikros ugdymo paradigmos principai ir skleidžiamos naujos švietimo idėjos. Tyrimas yra tarpdalykinis, nes keliamas klausimas, kaip fizinė ugdymo aplinka atitinka ugdymo koncepciją. Tokio tyrimo, kai analizuojamas ugdymo pobūdis ir architektūrinė erdvė, svarba ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje tampa akivaizdi keičiantis ugdymo koncepcijoms, kai esami pastatai pertvarkomi atsižvelgiant į pakitusius poreikius, o naujų architektūrinių švietimo objektų statoma labai mažai. Straipsnyje pateikiama laikotarpio iki 1940 metų Lietuvos mokyklų architektūros ir ugdymo nuostatų raidos bei sąsajų apžvalga platesniame kontekste, svarbi tolesniam tyrimui, siekiant išsiaiškinti, ar besikeičiantys švietimo uždaviniai, mokymo metodai keitė ir mokyklų pastatus. This paper presents development of school buildings influenced by certain principles of educational paradigm and new educational ideas. The research is interdisciplinary, as it questions how physical education environment complies with the concept of education. Importance of study, which involves analysis of the educational nature and the architectural space is evident not only in Lithuania but also in the whole world at the moment of change of the educational nature, when the existing buildings are renewed according to the changed needs, and new educational architectural objects are built rarely. This article covers a review of period until the year 1940 of Lithuanian schools architecture and educational provisions in a wider context, necessary for further studies to find out whether the changing educational tasks and teaching methods have changed the school buildings.