Elektroninių paslaugų viešame sektoriuje diegimas ir tobulinimas
Abstract
Elektroninių paslaugų kūrimas – tai vienas iš pagrindinių uždavinių viešame sektoriuje pastaruoju metu. Šiuolaikinės informacijos ir komunikacijų technologijos suteikė galimybę viešoms organizacijoms, kaip ir kitoms, perkelti savo paslaugas į elektroninę erdvę. Tačiau kaip rodo tarptautiniai tyrimai, nors ir skiriamas nemažas dėmesys, šalies ir tarptautinis finansavimas, viešų e. paslaugų kūrimo ir tobulinimo procesai ne visada vyksta efektyviai ir nėra pakankamai rezultatyvūs, t.y. e. paslaugų branda šalyje yra vis dar žemesnė už ES vidurkį. Darbe apžvelgiami e. paslaugų viešame sektoriuje ypatumai, jų vystimosi raida, joms keliami reikalavimai ir realizavimo galimybės. Išskirti ypatumai, t.y. sukaupta ilgametė patirtis, didėjanti paslaugų veiklos bei su ja susijusios informacijos integracija, e. paslaugų realizavimo problemų aktualumas ir bendrumas daugumai viešų institucijų, riboti ištekliai toms problemoms spręsti, rodo, kad valdžios institucijos turi potencialias galimybes keistis siekiant glaudesnio tarpusavio bendradarbiavimo ir brandesnės e. valdžios bendro išvystymo. Kaip sprendimas efektyvesniam ir lankstesniam pokyčiams e. paslaugų viešame sektoriuje diegimui ir tobulinimui siūloma institucijoms naudoti metodą, kuris remiasi iteraciniu Demingo (PDCA) ciklu, apibendrintu e. paslaugų ir e. paslaugų vertinimo modeliais. Electronic service development is one of the major tasks in public sector today. Modern information and communication technologies made it possible to public administrations to transfer their services into the virtual space. But according to the international investigations though there is big national and international funding of such projects 54 the development and improvement of public e-services not always are effective and productive. It was indicated that the maturity of e-services in the country is below the EU average. Main features, development phases, requirements and possibilities for public e-services are presented in this paper. Distinguished characteristics such as accumulated experience of many years in public sector, the growing integration of business of services and the related information, the presence of common e-services' problems and limited resources in public institutions show that the authorities have potential for changes. That shows that enhanced cooperation between authorities and the more mature e-government can be achieved. The solution for e-service development and improvement that is more effective and reliable for changes is proposed for the public authorities. The method of the solution is based on an iterative Deming (PDCA) cycle, on a generic e-service model and e-service evaluation model.