Human resource quality: life-long learning systems for management specialists
Abstract
The publication presents an analysis of management specialist development problems arising in today's situation. Special attention is paid to management specialist development under conditions of globalisation, knowledge society development, European integration and the European Union enlargement. The publication provides an in-depth analysis of management specialists' development principles and practical experiences in the area of management specialist development. The absence of well-founded general principles of management specialist training as well as special principles of business and public management specialist development remains an important research problem. The absence of integrated and individualized university studies and no practical realization of the life-long learning principle in the area of management specialist development remain an important practical problem. The aim of the publication is to formulate and ground the main principles of management specialist development as well as to describe an original management specialist development model based on the implementation of the idea of life - long learning. Straipsnyje nagrinėjamos aktualios vadybinio profilio specialistų ugdymo problemos. Pagrindinis dėmesys skiriamas toms problemoms, kurias lemia globalizacijos procesai, žinių visuomenės formavimasis, Europos integracija bei Europos Sąjungos plėtra. Publikacijoje nagrinėjami vadybos specialistų ugdymo principai ir teoriškai apibendrinamas įvairiapusis šioje srityje sukauptas patyrimas. Iškeliami tiek bendrieji visų sričių specialistų, ypač vadybos specialistų ugdymo principai, tiek ir specialūs principai, būdingi verslo vadybos ir viešosios vadybos specialistų ugdymui. Tokių principų iškėlimas ir jų įgyvendinimas praktikoje yra vertinama kaip aktuali problema, reikalaujanti mokslinių tyrimų. Pažymimas būtinumas plėtoti integruotas bei individualizuotas universitetines studijas, įgyvendinti „mokymosi visą gyvenimą " idėją. Publikacijos tikslas - iškelti ir pagrįsti šiuolaikines sąlygas atitinkančius vadybos specialistų ugdymo principus ir pasiūlyti originalų vadybos specialistų ugdymo modelį, grindžiamą „mokymosi visą gyvenimą" idėjos įgyvendinimu.