R. Ingardeno estetinio išgyvenimo modelis
Santrauka
Straipsnyje atkreipiamas dėmesys į fenomenologines metodologijos galimybes aprašyti estetinės sąmonės ir patirties specifiką. Iškeltas svarbus estetinių reiškinių teorinio modelio konstravimo klausimas. R. Ingardenas naudodamas fenomenologines pažintines procedūras sukūrė originalias koncepcijas estetikoje: meno kūrinių intencionalios būties, estetinio imanentinio objekto, estetinės konkretizacijos ir vertinimo, estetinio procesualumo. Lenkų autoriaus atskleista estetinio išgyvenimo struktūra rodo estetinės sąmonės fenomenų daugiasluoksniškumą, apibūdina estetiškai specifines subjekto reakcijas. Straipsnyje pristatyti R. Ingardeno naudojami esmių pažinimo būdai: imanentinis stebėjimas, išgyvenimo intuicija, eidetinė redukcija. Išsamiau analizuojamos šios estetinio išgyvenimo fazės: 1) objekto kokybių sužadinta pirminė emocija; 2) audringa meno kūrinių percepcija, lemianti estetinio imanentinio objekto sukūrimą; 3) kontempliatyvus, ramus estetinės sąmonės sukurtų objektų stebėjimas, padedantis pripažinti vertybes. R. Ingardeno estetinio išgyvenimo modelis pripažįstamas universaliu, atskleidžiančiu estetinės nuostatos ir patirties esmę. The paper discusses potentialities of phenomenological methodology in describing particularity of the aesthetical conscious and experience. A substantial question of constructing a notional model of aesthetical phenomena is raised in the paper, and R. Ingarden‘s model of aesthetical experience is analysed. By applying phenomemonological procedures, R. Ingarden created original conceptions in aesthetics. The structure of aesthetical experience revealed by this Polish author shows a multilayered character of phenomena in the aesthetical conscious, and defines an aesthetically specific response of a subject. R.Ingarden‘s model of aesthetical experience is acknowledged to be universal, revealing the essence of aesthetical attitude aest and experience.