• Lietuvių
    • English
  • English 
    • Lietuvių
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai kituose recenzuojamuose leidiniuose / Articles in other peer-reviewed sources
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Mokslinės publikacijos (PDB) / Scientific publications (PDB)
  • Moksliniai ir apžvalginiai straipsniai / Research and Review Articles
  • Straipsniai kituose recenzuojamuose leidiniuose / Articles in other peer-reviewed sources
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Benamių vaikų edukacijos barjerai tarpasmeninės komunikacijos kontekste: teoriniai aspektai

Thumbnail
Date
2020
Author
Kocai, Elena
Burvytė, Sigita
Metadata
Show full item record
Abstract
Straipsnyje analizuojama benamių vaikų ir jų tarpasmeninės komunikacijos su artimiausia aplinka trikdžiai, kurie prisideda prie jų mokymo(si) mokykloje problemų. Keliama prielaida, kad konfliktiški santykiai su tėvais (globėjais), nepriežiūra šeimoje ir neskatinimas mokytis bei negatyvi aplinka, pasireiškianti mokyklos bendruomenėje, gali skatinti benamių vaikų ankstyvąjį pasitraukimą iš švietimo sistemos, taip kartu dar labiau gilinant vaikų socia­linę atskirtį. Manoma, kad būtent švietimas ir išsimokslinimas yra pagrindinis prevencinis benamystės mechanizmas, suteikiantis jaunam žmogui daugiau gebėjimų ir efektyvios savi­realizacijos bei gyvenimo kokybės gerinimo galimybių.
 
The article analyzes the disorders of homeless children and their interpersonal communication with the immediate environment, which contribute to their problems of learning or teaching at school. It is hypothesized that conflicting relationships with parents or guardians, neglect in the family and discouragement to learn, or negative environment in the school community may encourage early school leaving of homeless children, at the same time deepening their social exclusion. It is believed that education and training are the main preventive mechanisms of homelessness, providing young people more skills and opportunities for effective self­realization and improving the quality of life in general.
 
Issue date (year)
2020
URI
https://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/151221
Collections
  • Straipsniai kituose recenzuojamuose leidiniuose / Articles in other peer-reviewed sources [8559]

 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specializationThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects / KeywordsInstitutionFacultyDepartment / InstituteTypeSourcePublisherType (PDB/ETD)Research fieldStudy directionVILNIUS TECH research priorities and topicsLithuanian intelligent specialization

My Account

LoginRegister