Application of BIM technologies for interactive engineering graphic content
Abstract
Modern developing technologies require significant changes in the training of engineers and specialists in the construction industry. Given the current situation of physical distancing in the world, a new approach to training specialists is needed, in which the leading role is given to distance and independent learning using high-quality interactive learning materials. Such teaching and learning require new tools, processes and innovative solutions to activate students’ motivation in learning. This article discusses the work on creating the open e-course resource of Basic Engineering Graphics with BIM integration for construction engineering students developed under an Erasmus+ project called “Using virtual technologies in STEM” (VirSTEM). It presents the process of defining the intended learning outcomes of the course through utilization of knowledge, skills and competence matrix. The paper discusses and presents the development and implementation of open educational resources. The key findings of the project emphasize on the works improving the efficiency of teaching technical disciplines, on the integration of modern technological solutions through virtual and augmented reality with traditional teaching and learning methods, and developing of new approaches in educational and methodical work. The paper also provides results of the approach undertaken in the project to develop the educational content as well as preliminary findings through student participation and feedback for the developed educational content. Šiuolaikinės besivystančios technologijos reikalauja didelių pokyčių, rengiant statybos pramonės inžinierius ir kitus specialistus. Atsižvelgiant į tai, reikalingas naujas požiūris į specialistų rengimą, kurio metu pagrindinis vaidmuo tenka nuotoliniam ir savarankiškam mokymuisi, naudojant kokybišką interaktyvią mokymosi medžiagą. Toks mokymas ir mokymasis reikalauja naujų įrankių, procesų ir novatoriškų sprendimų, galinčių labiau motyvuoti studentus. Šiame straipsnyje aptariamas atviros prieigos bazinės inžinerinės grafikos kurso, į kurį integruotas BIM, statybos inžinerijos studentams kūrimo procesas. Šis kursas kurtas pagal Erasmus+ projektą „Virtualių technologijų naudojimas STEM“ (VirSTEM). Straipsnyje pateikiamas numatomų studijų rezultatų apibrėžimas, naudojant žinių, įgūdžių ir kompetencijų matricą. Aptariamas ir pristatomas atvirųjų edukacinių išteklių kūrimas ir diegimas. Svarbiausiose projekto išvadose akcentuojami techninių disciplinų mokymo efektyvumo didinimo darbai, šiuolaikinių technologinių sprendimų integravimas per virtualią ir papildytą realybę su tradiciniais mokymo ir mokymosi metodais, naujų požiūrių ugdymas edukaciniame ir metodiniame darbe. Straipsnyje taip pat pateikiami projekte taikomo metodo, skirto ugdymo turiniui plėtoti, rezultatai, taip pat preliminarios išvados, gautos dalyvaujant studentams ir pateikiant grįžtamąjį ryšį apie sukurtą ugdymo turinį.