Važiavimo greičio automobilių keliuose ribojimo ir kontrolės priemonių poveikio eismo saugumui tyrimas
Abstract
Disertacijoje nagrinėjamos automobilių keliuose diegiamos inžinerinės važiavimo greičio valdymo ir kontrolės priemonės, jų poveikis eismo saugumui bei optimizavimo galimybės. Pagrindinis tyrimo objektas – važiavimo greičiui valdyti ir kontroliuoti naudojamos inžinerinės priemonės. Disertacijos tikslas – sukurti automobilių keliuose diegiamų vidutinio važiavimo greičio kontrolės
ruožų parinkimo matematinį modelį, pagrįstą įtakos leidžiamojo važiavimo greičio viršijimui ir avaringumo pokyčio prognoze. Darbe sprendžiami keli pagrindiniai uždaviniai: vykdant kompleksinius teorinius ir eksperimentinius tyrimus įvertinamas Lietuvos automobilių keliuose įdiegtų greičio valdymo ir kontrolės priemonių efektyvumas bei jų įtaką eismo saugumo gerinimui. Siekiama matematinio modeliavimo ir daugiakriterės analizės metodais sukurti transporto priemonių važiavimo greičio kontrolės sistemų optimizavimo modelį, pagrįstą įtakos leidžiamojo greičio viršijimui ir avaringumo pokyčio prognoze.
Disertaciją sudaro įvadas, trys skyriai, rezultatų apibendrinimas, naudotos literatūros ir autoriaus publikacijų disertacijos tema sąrašai ir du priedai.
Įvadiniame skyriuje aptariama tiriamoji problema, darbo aktualumas, aprašomas tyrimų objektas, formuluojamas darbo tikslas bei uždaviniai, aprašoma tyrimų metodika, darbo mokslinis naujumas, darbo rezultatų praktinė reikšmė, ginamieji teiginiai. Įvado pabaigoje pristatomos disertacijos tema autoriaus paskelbtos publikacijos ir pranešimai konferencijose bei disertacijos struktūra.
Pirmasis skyrius skirtas literatūros apžvalgai. Jame pateikta mokslinių straipsnių apžvalga apie automobilių keliuose taikomas inžinerines konstrukcines greičio valdymo bei intelektines greičio kontrolės priemones, eismo įvykių situaciją Lietuvos automobilių keliuose.
Antrasis skyrius skirtas Lietuvos automobilių keliuose veikiančių intelektinių greičio kontrolės sistemų analizei. Nagrinėjami momentinių greičio matuoklių ir vidutinio greičio matavimo sistemų duomenys, atlikti šių priemonių tyrimai.
Trečiasis skyrius skirtas vidutinio važiavimo greičio sistemų vietų nustatymo motodikos kriterijų tyrimui. Remiantis tiesine regresija nustatoma kriterijų efektyvumas bei teikiamos jų parinkimo rekomendacijos.
Disertacijos tema publikuoti du moksliniai straipsniai: du – mokslo žurnaluose, įtrauktuose į Web of Science duomenų bazę, turinčiuose citavimo indeksą.
Disertacijoje atliktų tyrimų rezultatai buvo paskelbti dvejose mokslinėse konferencijose Lietuvoje ir užsienyje. The main research object of the dissertation is the impact of average speed control systems on traffic safety and the optimisation of these systems on Lithuanian roads. The dissertation also aims to select the most important and influential criteria for the methodology of average speed measurement systems and to provide recommendations.
The research addresses several main tasks. It uses comprehensive theoretical and experimental research to assess the effectiveness of speed reduction measures and speed control systems implemented on Lithuanian roads and analyses their impact on improving traffic safety. Next, it uses mathematical modelling and multicriteria analysis methods to develop a model for optimising vehicle speed reduction and control systems based on predicting the impact on accident rates and speed limit violations.
The dissertation consists of an introduction, three chapters, a summary of results, a list of references and the author’s publications on the topic of the dissertation, and two appendices.
The introductory chapter discusses the research problem and the relevance of the work, describes the research object, formulates the aim and tasks of the work, describes the research methodology, the scientific novelty of the work, the practical significance of the results, and the defended statements. The introduction closes with a list of the author’s publications and conference presentations related to the dissertation topic and the structure of the dissertation.
The first chapter is dedicated to the literature review. It provides an overview of scientific articles on engineering and construction measures for traffic speed management, intelligent speed management measures, and the traffic accident situation on Lithuanian roads.
The second chapter reviews the intelligent speed management systems operating on Lithuanian roads. It examines data from instantaneous speed cameras, average speed measurement systems, and studies.
The third chapter focuses on investigating criteria for determining the locations of average speed measurement systems. Based on linear regression, the effectiveness of the criteria is determined, and recommendations for their selection are provided.
Two scientific articles on the dissertation topic were published: two in scientific journals indexed in the Web of Science database, with a citation index.
The research results were presented at two scientific conferences in Lithuania and abroad.