Show simple item record

dc.rights.licenseKūrybinių bendrijų licencija / Creative Commons licenceen_US
dc.contributor.authorAkhgar, Akhtar Mohammad
dc.contributor.authorBurinskienė, Aurelija
dc.date.accessioned2025-09-15T08:47:21Z
dc.date.available2025-09-15T08:47:21Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2022-12-19
dc.identifier.isbn9786094763434en_US
dc.identifier.issnN/Aen_US
dc.identifier.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/158901
dc.description.abstractAfghanistan telecommunications rapidly expanded from almost nonexistence in 2002 to all 34 provinces throughout the country, there was a continuous rise in tele density and active mobile subscription and internet users. T he industry was considered as the largest contributor to the country’s GDP, and the Afghan government and foreign investors invested a huge amount in this sector, but the poverty and the unemployment rates were regularly reported high by the World Bank and other credible agencies. In this paper, the focus will be on the impact of telecommunications in Afghanistan, especially on GDP growth, through a mixed methodology (descriptively and empirically) performing correlation and regression analysis on variables of GDP, mobile subscription, GDP per capita, and internet users from 2006 to 2020 in line with concerns in the literature review. T he results of the study show that mobile subscriptions positively influence GDP and DGP per capita, while the internet user has positive correlation but not significant impact on country GDP. However, the impact of telecommunications is broader and not limited to only economic growth. The study concludes that telecommunications strongly influence GDP and economic development, and in order to direct it toward sustainable economic growth, it requires joint efforts of government and private sector for better results from proper policy formulation and implementation.en_US
dc.description.abstractPasaulio bankas ir kitos patikimų šaltinių agentūros reguliariai praneša apie aukštą skurdo ir nedarbo lygį. Šiame straipsnyje daugiausia dėmesio bus skiriama telekomunikacijų Afganistane poveikiui, ypač BVP augimui bei jų plėtrai. Taikant mišrią metodiką (aprašomąją ir empirinę), atliekant BVP, mobiliojo ryšio abonentų, BVP vienam gyventojui ir interneto vartotojų kintamųjų koreliacijos ir regresijos analizę 2006–2020 m. bei atsižvelgiant į literatūros apžvalgoje pateiktus susirūpinimą keliančius klausimus, bus nagrinėjamas telekomunikacijų poveikis Afganistane. Tyrimo rezultatai rodo, kad mobiliojo ryšio abonentai daro teigiamą įtaką BVP vienam gyventojui, o interneto vartotojas turi teigiamą koreliaciją, bet ne reikšmingą poveikį šalies BVP. Tačiau telekomunikacijų poveikis yra platesnis ir neapsiriboja tik ekonomikos augimu. Tyrime daroma išvada, kad telekomunikacijos daro didelę įtaką BVP ir ekonomikos plėtrai, o norint ją nukreipti tvarios ekonomikos augimo link reikia bendrų vyriausybės ir privačiojo sektoriaus pastangų, kad būtų pasiekti geresni tinkamo politikos formavimo ir įgyvendinimo rezultatai.en_US
dc.format.extent10 p.en_US
dc.format.mediumTekstas / Texten_US
dc.language.isoen_USen_US
dc.relation.urihttps://etalpykla.vilniustech.lt/handle/123456789/153448en_US
dc.rightsAttribution 4.0 Internationalen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en_US
dc.subjecttelecommunicationsen_US
dc.subjectimpacten_US
dc.subjectGDPen_US
dc.subjecttelecommunications revenueen_US
dc.subjecttelecommunications investmenten_US
dc.subjectcontributionen_US
dc.subjecteconomic growth, and policy recommendationsen_US
dc.subjecttelekomunikacijosen_US
dc.subjectpoveikisen_US
dc.subjectBVPen_US
dc.subjectinvesticijos į telekomunikacijasen_US
dc.titleTelecommunications impact in Afghanistanen_US
dc.title.alternativeTelekomunikacijų poveikis Afganistaneen_US
dc.typeKonferencijos publikacija / Conference paperen_US
dcterms.accessRightsLaisvai prieinamas / Openly availableen_US
dcterms.accrualMethodRankinis pateikimas / Manual submissionen_US
dcterms.alternativeŠiuolaikinio verslo aktualijos / Actualities of Modern Businessen_US
dcterms.dateAccepted2023-03-27
dcterms.issued2024-01-03
dcterms.licenseCC BYen_US
dcterms.references15en_US
dc.description.versionNe / Noen_US
dc.type.pubtypeK1a - Monografija / Monographen_US
dc.contributor.institutionVilniaus Gedimino technikos universitetasen_US
dc.contributor.institutionVilnius Gediminas Technical Universityen_US
dc.contributor.facultyVerslo vadybos fakultetas / Faculty of Business Managementen_US
dc.contributor.departmentVerslo technologijų ir verslininkystės katedra / Department of Business Technologies and Entrepreneurshipen_US
dcterms.sourcetitleEkonomika ir vadyba: 26-osios jaunųjų mokslininkų konferencijos „Mokslas – Lietuvos ateitis“ teminė konferencija / Economics and Management: 26th Conference for Junior Researchers "Science - Future of Lithuania"en_US
dc.identifier.eissn2029-7149en_US
dc.publisher.nameVilnius Gediminas Technical Universityen_US
dc.publisher.nameVilniaus Gedimino technikos universitetasen_US
dc.publisher.countryLithuaniaen_US
dc.publisher.countryLietuvaen_US
dc.publisher.cityVilniusen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Kūrybinių bendrijų licencija / Creative Commons licence
Except where otherwise noted, this item's license is described as Kūrybinių bendrijų licencija / Creative Commons licence