Creativity enhancement in Lithuanian furniture manufacturing business according to international business development
Abstract
This article analyzes Lithuanian furniture manufacturing business perceptions towards creativity, and creativityenhancement behavior according to its international development. Firstly article focuses on international business development,substantiate need of creativity for international business development, outline creativity influencing factors which operateat individual, team and organizational levels and recommendations how to enhance creativity in methodical way. Secondly,article describes a problem of empirical research, methodology of used methods and instruments, and presents results of surveyresearch. Analizuojama, kaip Lietuvos baldų gamybos įmonių tarptautinio verslo plėtotė lemia suvokimą apie specialistų kūrybiškumo skatinimo poreikį ir šio pobūdžio veiklą organizacijoje. Analizuojama tarptautinio verslo vystymasis, pagrindžiamas kūrybiškumo būtinumas tarptautiniam verslui plėtoti. Apibendrinami kūrybiškumą lemiantys veiksniai, veikiantys individualiu, komandiniu ir organizaciniu lygiu, pateikiama rekomendacijų, kaip metodologiškai skatinti kūrybiškumą. Be to, darbe aprašoma empirinio tyrimo problema, pasirinkto empirinio tyrimo metodologija, rezultatai, jais remiantis nustatyta vyraujanti pažiūra į specialistų kūrybiškumo skatinimo poreikį ir veiklą Lietuvos baldų gamybos įmonėse, atsižvelgiant į jų tarptautinę verslo plėtrą.