Kietųjų dalelių Vilniaus miesto viešojo transporto stotelėse tyrimas ir vertinimas
Abstract
Straipsnyje atliekama Vilniaus miesto viešojo transporto stotelių užterštumo kietosiomis dalelėmis analizė ir jos įvertinimas. Nagrinėjamas autotransporto sukeliamų kietųjų dalelių poveikis aplinkai ir žmogui, taip pat kietųjų dalelių savybės bei charakteristikos. Eksperimentiniai tyrimai atlikti matuojant kietųjų dalelių taršą Vilniaus miesto viešojo transporto stotelėse, naudojant indikatorinį matavimo metodą. Tiriamasis viešojo transporto stotelių tinklas parinktas atliekant atranką pagal miesto gyventojų tankumą ir išsidėstymą, oro taršą kietosiomis dalelėmis bei didžiausius viešojo transporto keleivių srautus. Įrenginio veikimo principas pagrįstas optiniu metodu. Atliktas matavimo įrenginio palyginamasis tyrimas su pamatiniu gravimetriniu ore skendinčių kietųjų dalelių matavimo metodu, gauti rezultatai palygti tarpusavyje, įvertintas tikslumas. Išnagrinėjus kietųjų dalelių taršos eksperimentinius tyrimus, pateikti rezultatai, įvertinta jų ir Europos Sąjungos (ES) bei Pasaulinės sveikatos organizacijos (PSO) ribinių verčių atitiktis, pateiktos išvados ir rekomendacijos visuomenės sveikatos apsaugai. tamination
of Vilnius city public transport stations. The environmental
and human effects of particulate matter caused by road
transport, their properties and characteristics are analyzed. Experimental
studies were carried out by measuring particulate pollution
at Vilnius city public transport stations using an indicator
measurement method. The research network of public transport
stations was selected on the basis of urban population density and
distribution, airborne particulate matter and the largest public
transport passenger flows. The operating principle of the device
is based on an optical method. Comparative study of the measuring
device with reference gravimetric airborne particulate measurement
method was performed. The results obtained are
compared, and the accuracy is assessed. After examining the
experimental research of particulate matters, the results are presented
and compared with the limit values of the European Union
and the World Health Organization, conclusions and recommendations
for the protection of public health are proposed.