Verslo derybų strategijų modeliavimas: teorinės prielaidos ir praktinės galimybės
Santrauka
Rengiant pagrįstą derybų strategiją yra reikalinga remtis strateginio valdymo principais ir technika. Šiame straipsnyje nagrinėjami strateginio valdymo teorijos taikymo derybų strategijos formavimo ir įgyvendinimo klausimai. Straipsnyje apžvelgiamos strateginio valdymo mokslo plėtros kryptys, pateikiamos mokslininkų pozicijos dėl strateginio valdymo esmės, proceso ir jo struktūros bei tyrimų šioje srityje perspektyvos. Straipsnyje išnagrinėti įvairių mokslininkų požiūriai į strateginio valdymo esmę, išryškinant pagrindines strateginio valdymo mokyklas pasaulio mokslo literatūroje. Nagrinėjama globalizacijos įtaka strateginio valdymo mokslo pokyčiams ir mokslininkų požiūrių į svarbiausių šios srities mokslinių tyrimų problematiką kaita per pastaruosius kelis dešimtmečius. Apžvelgus strateginio valdymo mokyklų deklaruojamas esmines nuostatas pastebima, kad ne visos jos yra pritaikomos derybų praktikoje. Tačiau atskirų jų elementų apjungimas ir adaptavimas konkretiems atvejams gali tapti puikiu įrankiu derybinės situacijos strateginei analizei, derybų strategijos rengimui ir įgyvendinimui. Didžiausios galimybės pritaikyti strateginio valdymo teorijas derybų strategijų rengimui ir įgyvendinimui sietinos su verslumo, kognityviniu, mokymosi, aplinkos ir galios strateginio valdymo mokyklų plėtojamomis idėjomis. Įvertinant vis didėjantį derybų tarptautiškumą vis svarbesnės tampa strateginio valdymo kultūros mokyklos teorinės ir praktinės koncepcijos. Straipsnyje pateikti pasiūlymai tolimesniems tyrimams šioje srityje. In order to develop a reasonable negotiating strategy is necessary to rely on strategic management principles and techniques. This article examines the issues on the application of strategic management theory for negotiations. In the article is given an overview of strategic management science researches, presented scientific positions on the substance of the strategic management process, its structure, and prospects for studies in this area. In article are examined worldwide scientific approaches to strategic management and different schools of strategic management. A survey of the key provisions of strategic management schools showed that not all of them may be useful in practice of negotiations. However, merging and adapting their individual elements for specific cases can be an excellent tool for strategic analysis of the negotiating situation, for development and implementation of negotiation strategy. The highest probability to adjust strategic management theories for preparing strategies of negotiations and their implementation are associated with ideas developed by entrepreneurial, cognitive learning, environmental and power strategic management schools. Considering the increasing internationalization of negotiations there are important theoretical and practical concepts of strategic management culture school. This paper will provide an overview of the main theoretical perspectives on negotiations strategic management.