ES struktūrinių fondų, kaip ES integracijos priemonės, poveikis Lietuvos kelių transporto sektoriui
Abstract
Į Europos Sąjungos struktūrą šalys įsilieja skirtingo socialinio bei ekonominio išsivystymo lygio. Siekiant suvienodinti šalis ir sumažinti socialinius ir ekonominius skirtumus tarp ES šalių narių ar atskirų regionų yra skiriama Europos Sąjungos struktūrinė parama. Remiantis LR Susisiekimo ministerijos duomenimis transporto sektoriaus projektams įgyvendinti 2007-2013 m. iš ES struktūrinių fondų buvo skirta 5, 358 mlrd. Lt (23,4 %). Daugiau nei pusė (61 %) transporto sektoriui iš ES struktūrinių fondų investicijų teko kelių transporto sričiai. Atnaujinta ir modernizuota infrastruktūra turi teigiamą poveikį keliais pervežamų krovinių srauto augimui, efektyvesniam keleivių pervežimui bei papildomoms darbo vietoms.Vertinant investicijas į transportą ir infrastruktūros modernizavimą svarbu atsiminti, kad visus atnaujintus ar naujai nutiestus kelius reikės ir toliau nuolatos prižiūrėti, siekiant užtikrinti, kad jų teikiama socialinė ir ekonominė nauda nebūtų vienkartinė. Šiuo metu Lietuvoje keliams finansavimas yra skiriamas iš valstybės biudžeto, keliai yra neapmokestinti (galioja tik mokestis už vinjetes). Kelių priežiūros ir plėtros programos biudžetas sudaro apie 1 mlrd. Lt. Norint išlaikyti valstybinių kelių tinklo funkcionalumą bei minimalią plėtrą, reikėtų bent 1,75 mlrd. Lt per metus. Todėl jų išlaikymo našta, negaunant ES struktūrinių lėšų, tenka mokesčių mokėtojams. Čekija, kuri taip pat didelę dalį lėšų iš struktūrinių fondų skyrė kelių atnaujinimui, galėtų būti pavyzdys Lietuvai dėl geros kelių apmokestinimo sistemos iš kurios lėšos yra nukreipiamos į kelių priežiūrą ir išlaikymą taip užtikrinant, kad ir po ES investicijų pasiekti rezultatai bus palaikomi. European Union countries have different level of social and economic development. In order to unify the
countries development level and to reduce the social and economic differences between the EU Member States
or individual regions is given by the EU structural support. According to the Ministry of Transport for the
transport sector projects during the period of 2007-2013 from the EU structural funds was allocated 5 358 billion
Lt (23.4%). More than half (61%) of the transport sector projects was about road transport sector. Updated and
modernized infrastructure has a positive impact on road freight growth, more efficient transportation of
passengers. During the evaluation of investment in transport infrastructure and modernization is important to
remember that all updated or newly constructed roads will need to continue investment and regularly monitor to
ensure that they provide social and economic benefits would not be a one-off. At present, Lithuania roads
funding is allocated from the state budget, the roads are exempt from taxation (valid only for tax vignettes).
Road Maintenance and Development Programme budget is about 1 billion Lt. In order to maintain the state road
network functionality and minimal development should be at least 1.75 billion Lt per year. Therefore, the burden
of maintaining them, without receiving EU structural funds have tax payers. Czech Republic, which is also a
large part of the funds from the Structural Funds allocated upgrading the road could be a good example for
Lithuania on road pricing system in which funds are directed to road maintenance and maintenance to ensure
that after the EU investment results will be supported.