Socialiai atsakingas ir socialinis verslas: nuo verslo koncepcijos iki detalesnių jo savybių
View/ Open
Date
2018Author
Tunčikienė, Živilė
Juknelytė-Osauskienė, Gabija
Metadata
Show full item recordAbstract
Vis didėjanti socialinė atskirtis pasaulyje neišvengiamai skatina plėtoti žmonių sąmoningumą ir prisiimti viešajam ir privačiajam sektoriams atsakomybę už tokių pokyčių valdymą. Bendrosios rinkos aktu ir strategija „Europa 2020“ siekiama užtikrinti pažangų, tvarų ir integracinį augimą, kurti daugiau ir geresnių darbo vietų bei kovoti su skurdu. Viena tokių glaudžiai tarpusavyje susijusių iniciatyvų įgyvendinimo priemonių – socialinis verslas. Dideliais tempais auga visuomenės poreikiai, kurių valstybinės institucijos nebepajėgios patenkinti . Šia paskirtimi socialinis verslas, taip pat ir tradicinis, savanoriškai prisiimantis socialinę atsakomybę, įgauna vis didesnę svarbą pasaulyje. Šiame straipsnyje nagrinėjamos socialinio ir socialiai atsakingų verslų koncepcijos, atskleidžiama socialinio ir socialiai atsakingų verslų specifika, privalumai ir trūkumai, siekiant prisidėti prie įvardytų iniciatyvų sėkmingo įgyvendinimo. Šie du skirtingi verslo modeliai dažnai neteisingai suvokiami ir interpretuojami, todėl jie išsamiai tarpusavyje lyginami bei aprašomi požymiai kaip kriterijai, kuriuos įmonės, norėdamos vadinti save socialiniu ar socialiai atsakingu verslu, turi atitikti Europos Sąjungoje, taigi ir kartu Lietuvoje. Straipsnyje iškeltas tikslas, išgryninti socialinio verslo koncepciją, pasitelkiant socialinio verslo ir socialiai atsakingo verslo charakteristikų lyginamąją analizę, atliekant mokslinės literatūros apie socialinį ir socialiai atsakingą verslus, su pastaraisiais susijusių dokumentų loginį nagrinėjimą. The great social and economic changes in the world inevitably affect people’s awareness and responsibility towards the nature and each other. Social needs of the society are growing at a high pace, and governmental institutions are no longer able to meet people’s expectations, therefore social business, as well as traditional business, voluntarily assuming the social responsibility, become increasingly important in the world. The Single Market Act and the Europe 2020 strategy aim to ensure smart, sustainable and inclusive growth, create more and better jobs and fight poverty. One of the tools for implementing such closely interrelated initiatives is social business. This article aims to review the concepts of social and socially responsible businesses, discuss their advantages and disadvantages. As it is important to distinguish these two different type business models, they are thoroughly compared, and criteria, that companies must meet in the European Union and Lithuania, in order to call business social or socially responsible, are also described. The aim presented in the article is achieved by means of comparative authors’ literature analysis. Key words: criteria, socially responsible and social business advantages and disadvantages.