Development of strategic plan for ACMI companies in aviation industry
View/ Open
Date
2020Author
Vaičiulionytė, Marija
Petraškevičius, Vladislavas
Metadata
Show full item recordAbstract
Aviation industry showing significant growth around the World. Different specialization companies making partnerships with each other to make aviation imperia even bigger and more stable. The relation between companies provides not only growth but also stagnation of operations. Nowadays Boeing 737-MAX crashes prove that affected major companies were forced to stop operations, due to lack of aircraft. For that reason, ACMI (Aircraft, crew, maintenance, and insurance) companies provided the full capacity to maintain flight operations. From this perspective, ACMI companies living a golden age. These companies’ services are booked by major airlines for many months in front, due to unforeseen aircraft type grounding issues. The situation in almost every industry varies between ups and downs by forcing companies to analyze the future strategy development plan. Based on AHP (Analytic Hierarchy Process) and TOPSIS method, it is preferable to buy neither to lease an ACMI services from a longer period perspective. New aircraft are less cheap regarding maintenance schedules, fuel consumption and after full repayment, it becomes airline property. The purpose of the article is to asses ACMI company strategy development to stay in the aviation business after major airlines re-establish their full operations. The leasing company can not be a direct competitor to airlines, therefore it needs to develop specific services, which can attract customers. ACMI company can provide services as fast as possible in unexpected or emergency situations. Moreover giving the flexibility of leasing and providing extra services, makes the company be attractive and unique. Aviacijos pramonės augimas stebimas visame pasaulyje. Įvairios kompanijos plėtoja partnerystes, kad aviacijos sektorius taptų dar didesnis ir stabilesnis. Tokie ryšiai tarp kompanijų lemia ne tik augimą, bet ir veiklos sąstingį. Šiandien „Boeing 737-MAX“ avarijos įrodo, kad nukentėjusios didžiosios įmonės buvo priverstos nutraukti veiklą dėl orlaivių trūkumo. Dėl šios priežasties “ACMI” (liet. orlaivių, įgulos, techninės priežiūros ir draudimo) bendrovės suteikia visas galimybes palaikyti oro skrydžių veiklas. Laikoma, kad “ACMI” įmonės išgyvena aukso amžių. Dėl nenumatytų orlaivio tipo antžeminių problemų didelės oro linijų kompanijos užsako šių bendrovių paslaugas daugeliui mėnesių į priekį. Kiekvienos pramonės šakos situacija yra skirtinga ir nevisada skatina įmones analizuoti strateginės plėtros planus. Taikant AHP (angl. Analytic Hierarchy Process) ir TOPSIS metodus, nustatyta, jog “ACMI” paslaugas ilgesniu laikotarpiu verta pirkti, o ne nuomoti lizingu. Nauji orlaiviai yra gerokai pigesni, atsižvelgiant į techninės priežiūros grafikus, degalų sąnaudas, o visiškai išpirkti, jie tampa avialinijų kompanijų nuosavybe. Straipsnio tikslas – įvertinti “ACMI” kompanijų strategijos plėtojimą, siekiant išlikti aviacijos versle, pagrindinėms oro linijų bendrovėms vėl pradėjus savo veiklą.
Issue date (year)
2020Author
Vaičiulionytė, MarijaThe following license files are associated with this item: