Lietuvos elektroninių parduotuvių finansinio pasirengimo daugiakriterinis vertinimas elektroninės piniginės funkcionalumui įgyvendinti
Abstract
Straipsnyje nagrinėjamos elektroninės piniginės, kaip finansinės technologijų ir inovacijų pavyzdys, bei kokie veiksniai lemia jų atsiradimo galimybes Lietuvos elektroniniame versle. Analizuojama elektroninės piniginės sandara, saugumo aspektai, elektroninės parduotuvės privalumai ir trūkumai, bei pateikiama fizinės ir elektroninės parduotuvių lyginamoji analizė. Detaliai analizuojami pagrindiniai veiksniai, darantys įtaką elektroninės piniginės funkcijos paleidimui Lietuvos elektroninėse parduotuvėse. Tyrimo tikslas – remiantis atlikta analizę, pasiūlyti elektroninių piniginių finansinio pasirengimo daugiakriterio vertinimo modelį, remiantis TOPSIS ir EDAS metodais, bei empiriškai patikrinti pasirinktų Lietuvos elektroninių parduotuvių pasirengimą elektroninės piniginės funkcionalumo įgyvendinimui. Didelę įtaką pasirinktiems tyrimo metodams ir gautiems rezultatams sudaro įmonių duomenų ribotas prieinamumas. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad Lietuvoje elektroninis verslas nėra tinkamai pasirengęs tokioms inovacijoms, kaip elektroninė piniginė, dėl finansinio nestabilumo (visos tyrimui pasirinktos įmonės dirba nuostolingai), ir to, kad šios funkcijos neturi nei viena el. parduotuvė Lietuvoje. The article deals with the aspects of e-wallet, as to be considered as a fintech innovation, and determine factors influencing and encouraging the emergence of e-wallet in Lithuania’s e-business. The article discusses the architecture and security issues of e-wallet following arguments for and against this service and provides the comparative analysis of e-stores and physical shopping centres. Subsequently, the leading circumstances surrounding the introduction of e-wallet services in Lithuanian e-shops are presented. The research aims to propose the multi-criteria assessment model of the financial readiness of electronic shops for implementing the functionality of e-wallet. The proposed model was empirically checked using the data of selected Lithuanian e-shops employing TOPSIS and EDAS methods and allowed to determine which e-shop is the most financially sufficient to implement the service of e-wallet. The limited availability of corporate data has a major impact on the research methods chosen and the results obtained. The results of the carried-out analysis reveal that e-business in Lithuania is not ready for the implementation of a new e-wallet innovation. The main factors influencing the results are financial instability, as all analysed e-shops are loss-making, and the fact that no e-store in Lithuania offers e-wallet service.
Issue date (year)
2020Author
Kiškienė, PaulinaThe following license files are associated with this item: