The model of corporate social responsibility implementation in real estate development sector Lithuania case
Abstract
This article analyzes Corporate Social Responsibility (CSR), its’ rising importance in the worldwide economy, the evolution of CSR in modern business and CSR implementation in Lithuanian real estate development companies, and the importance of CSR. The real estate sector is one of the fastest-growing and most working places creating sectors in Lithuania and it is important to evaluate its CSR for its stakeholders. However, despite an understanding of sustainability, lots of construction companies avoid participating in such activities and the strongest and biggest real estate developers, most of the time, have a financial possibility to implement a green business model. The goal of the research: evaluate CSR implementation level in Lithuanian real estate development companies. Research has a limitation when companies implement different types of CSR in their daily work, but these are not certificated, most of the time follows company values and rules. The strongest real estate developers in Lithuania were analyzed and findings show development companies are willing to sacrifice some profit in respect to the sustainable business model and positive public opinion. Šiame straipsnyje analizuojama įmonių socialinė atsakomybė (ĮSA), didėjanti jos svarba pasaulio ekonomikoje, ĮSA
raida šiuolaikiniame versle ir ĮSA įgyvendinimas Lietuvos nekilnojamojo turto plėtros įmonėse, ĮSA svarba. Nekilnojamojo turto
sektorius yra vienas sparčiausiai augančių ir daugiausiai darbo vietų kuriančių sektorių Lietuvoje, todėl svarbu įvertinti sektoriaus
tvarumą suinteresuotųjų šalių požiūriu. Nepaisant supratimo apie tvarumą, daugelis statybų įmonių vengia dalyvauti tokioje
veikloje, o stipriausi ir didžiausi nekilnojamojo turto vystytojai dažniausiai turi finansinių galimybių įgyvendinti žaliojo verslo
modelį. Tyrimo tikslas: įvertinti ĮSA įgyvendinimo lygį Lietuvos nekilnojamojo turto plėtros įmonėse. Tyrimas yra apribotas
savo apimtimi. nes įmonės kasdieniame darbe diegia įvairaus pobūdžio ĮSA, tačiau jos nėra sertifikuotos, dažniausiai vadovaujasi
įmonės vertybėmis ir taisyklėmis. Išanalizuoti stipriausi Lietuvos nekilnojamojo turto vystytojai ir išvados rodo, kad plėtros
bendrovės yra pasirengusios investuoti dalį pelno dėl tvaraus verslo ir teigiamos visuomenės nuomonės.
Issue date (year)
2021Author
Davidavičienė, VidaThe following license files are associated with this item: