The potential of Big Data solution application in logistics
Abstract
Big Data, which appeared as a result of changes in the structure of generated data and the development of new technologies, is attracting more and more attention from both scientists and business practitioners. A lot of companies are adopting Big Data analytics for all-round business development and gaining additional competitive advantages. At the same time, it is known that Big Data analytics is a global trend that is changing the approach to managing organizations. However, despite the importance of this technology to competition, small and medium-sized companies have not shown much interest in such technologies. The aim of the paper is to analyze advantages resulting from its application in different areas of logistics such as supply chain or inventory optimization and to identify the prospects Big Data analytics using in small and medium-sized transport and logistics companies. In the process of research work, there were applied theoretical research methods, such as case method, source research, statistical analysis, synthesis and comparison. The practical part of this study contains an analysis of the best practices for using Big Data analytics in logistics, as well as the conclusions formulated on the basis of this analysis. The relevance of this work is due to the global growth in the volume of data in the world, the development of new technologies and the growing interest in this issue from the scientific community. Taking into account the fact that the development of Big Data analytics is seen as the basis of the company’s competitive advantages, ignoring these technologies by small and medium-sized logistics companies can, in theory, lead to their complete withdrawal from the market. Didieji duomenys, atsiradę pasikeitus sugeneruotų duomenų struktūrai ir kuriant naujas technologijas, sulaukia vis
daugiau mokslininkų ir verslo praktikų dėmesio. Daugelis įmonių taiko „Big Data“ analizę visapusiškai verslo plėtrai ir įgyja
papildomų konkurencinių pranašumų. Tuo pat metu žinoma, kad „Big Data“ analizė yra pasaulinė tendencija, kuri keičia požiūrį
į organizacijų valdymą. Tačiau, nepaisant šios technologijos svarbos konkurencijai, mažos ir vidutinės įmonės nerodė didelio
susidomėjimo tokia technologija. Darbo tikslas – išanalizuoti pranašumus, atsirandančius dėl jos taikymo įvairiose logistikos
srityse, pvz., tiekimo grandinės ar atsargų optimizavimo, ir nustatyti perspektyvas, susijusias su „Big Data“ analitika naudojant
mažas ir vidutines transporto ir logistikos įmones. Tyrimo metu buvo taikomi teoriniai tyrimo metodai, tokie kaip atvejo
metodas, šaltinio tyrimas, statistinė analizė, sintezė ir palyginimas. Praktinėje šio tyrimo dalyje pateikiama „Big Data“ analitikos
naudojimo logistikoje geriausios praktikos analizė, taip pat šios analizės pagrindu suformuluotos išvados. Šio darbo aktualumą
lemia pasaulinis duomenų apimties augimas, naujų technologijų plėtra ir didėjantis mokslo bendruomenės susidomėjimas šiuo
klausimu. Atsižvelgiant į tai, kad „Big Data“ analizės kūrimas laikomas įmonės konkurencinių pranašumų pagrindu, mažų ir
vidutinių logistikos kompanijų ignoruojamos šios technologijos teoriškai gali lemti visišką jų pasitraukimą iš rinkos.
Issue date (year)
2021Author
Iurasov, AlekseiThe following license files are associated with this item: