Reguliuojamo oro aptako įtakos automobilio dinaminėms savybėms tyrimas
Abstract
Šiame straipsnyje nagrinėjama oro aptako įtaka automobilio dinaminėms savybėms, keičiant jo atakos kampą prie skirtingų važiavimo greičių. Naudojantis kompiuterine aerodinamikos simuliavimo programa Airfoil, tiriamos pasirinkto NACA12414 aptako aerodinaminės charakteristikos ir sudaroma oro aptako generuojamos vertikalios prispaudimo jėgos priklausomybė nuo jo atakos kampo bei nuo važiavimo greičio. Eksperimentinio tyrimo metu pagal pakabos poslinkius nustatytas pasirinkto automobilio BMW Z3M bendras pakabos standumo koeficientas. Atlikus bandomuosius važiavimus skirtingais atakos kampais sumontuotu oro aptaku ir išmatavus dinaminį pakabos poslinkį nustatytas vertikalaus prispaudimo jėgos dydis, tenkantis galiniams ratams įvairiais važiavimo greičiais. Naudojantis padangų sukibimo charakteristikomis, pagal gautą aerodinaminę prispaudimo jėgą nustatytos išilginės ir skersinės padangų sukibimo su keliu jėgų pokytis. Išnagrinėjus eksperimentinio bandymo ir teorinių skaičiavimų rezultatus nustatytas automobilio dinaminių savybių pokytis bei optimalios atakos kampo vertės, konkrečios lenktynių trasos ruože.