Gyvenamųjų namų priežiūros praeities įtaka šios dienos pastatų ūkio valdymo rinkai
Abstract
Žymus gyventojų nepasitenkinimas šiandienos paslaugomis kyla iš problemų, nespręstų nuo 2001 metų, kai buvo išleista pirmoji „Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo nuostatų“ redakcija. Siekiant pagerinti ir atpiginti gyvenamųjų pastatų ūkio valdymą (administravimą) pastaruoju metu sparčiai keičiami įstatymai, vyksta įvairūs tyrimai ir diskusijos. Tačiau gyventojų nuomonės tyrimai rodo, kad pasitenkinimas ūkio priežiūros paslaugomis negerėja. Šiandien būtini kompleksiniai ir įvairiais aspektais ištirti sprendimai, kurie iš esmės pakeistų situaciją pastatų ūkio priežiūros rinkoje, padidintu paslaugų kokybę ir klientų pasitikėjimą. Straipsnyje analizuojami istoriniai šaltiniai nuo 1959 metų (kai prasidėjo masinės miestų statybos Lietuvoje), o to meto sprendimų palyginimas su dabartine situacija leidžia daryti prielaidą, kad tinkamas gerosios patirties perėmimas iš praeities ir vartotojų įpročių įvertinimas gali turėti žymią teigiamą įtaką šios dienos daugiabučių gyvenamųjų pastatų ūkio valdymo paslaugų rinkai. Nagrinėjant gyvenamųjų namų ūkio valdymo paslaugų istorinę patirtį, galima atsekti akivaizdžią priežasties-pasekmės sprendimų seką, kuri nurodo pasiteisinusius ir nepasiteisinusius sprendimus. Deja, bet šios sekos nematyti šiuolaikinėje teisėkūroje. Pažymėtina ir tai, kad, straipsnyje nagrinėjamu istoriniu periodu vyko masinis kraustymasis iš kaimo į miestą, todėl galima teigti, kad tai kritinis momentas, kuris suformavo daugiabučių gyventojų įpročius. Išnagrinėta istorija atskleidė dabartinės teisėkūros klaidas ir pavojus, bei leido suformuluoti aiškias prielaidas, kaip pagerinti situaciją šiandieninėje komunalinių paslaugų rinkoje. The analysis of historical residential building management resources and the current market situation is obvious that today the past mistakes are repeated. It is caused by an active public service liberalization process emphasizing the free market, not the socio-economic criteria. The legal system of facilities management is a concordance only with the technical maintenance of buildings, but at the same time there are no clear quality requirements. In long term low quality properly maintenance causes premature deterioration and can become a social nightmare for the state to ensure the temporary housing for homeless people. It is needful to ensure facility management services for individual one flat houses. Much more attention should be paid to apartment buildings engineering equipment guarantees. New construction and renovated houses has installed automation, electro-technique, metering devices, lifts and etc. with warranty period is too short, compared with the total building life cycle.
Sustainable and stable real estate development requires changing a very technical approach into oriented to social service. Residents must be more involved in the facility management. While improving the quality of services would be useful to hire not only the construction specialists, but also and heating specialists, electronics, information technology specialists, and so on. It is needful to check and constantly rise directly related to the building management staff (building community presidents, commissioners and managers) qualification. A management of residential buildings' associations must act not only in services supervision, but also in information collection, analysis, training and public relations.