Modelling of noise barrier efficiency with integrated photovoltaic elements
Abstract
Railway noise pollution is a significant environmental concern, affecting urban and rural areas. Photovoltaic
Noise Barriers (PVNBs) represent a multi-purpose solution that reduces noise pollution and generates renewable energy
all at once. This study explores the effectiveness of various PVNB configurations in mitigating railway noise, considering
factors such as barrier height, surface absorption, and tilt angle of the Photovoltaic segment. Special attention
is given to the acoustic properties of bifacial PV modules, evaluating their impact on sound reflection and absorption.
This research uses numerical simulations to assess the trade-offs between noise attenuation and solar energy efficiency.
The results provide valuable insights for optimising PVNB designs to enhance noise reduction while maintaining energy
harvesting performance, contributing to more sustainable urban infrastructure. This research clarifies that the
crowning configuration of the PVNB has an impact on noise attenuation efficiency, for instance, the effect of the barrier
crowning tilt angle on a point 50 meters away from the source for noise reduction was the highest for the horizontal
configuration noise barrier crowning, ranging between ‒10.6 dB(A) neglecting the barrier effect, –30.2 dB(A) for
the horizontal crowning barrier, and –28.3 dB(A) for the vertical configuration. Geležinkelio triukšmo tarša yra reikšminga aplinkosauginė
problema, daranti įtaką tiek miesto, tiek užmiesčio
vietovėms. Fotovoltinės triukšmo užtvaros (PVNB) yra daugiafunkcis
sprendinys, leidžiantis vienu metu mažinti triukšmo
taršą ir generuoti atsinaujinančią energiją. Šiame tyrime
nagrinėjamas įvairių PVNB konfigūracijų efektyvumas mažinant
geležinkelio triukšmą, atsižvelgiant į tokius veiksnius
kaip užtvaros aukštis, paviršiaus garso sugertis ir fotovoltinės
dalies posvyrio kampas. Ypatingas dėmesys skiriamas bifacialinių
fotovoltinių modulių akustinėms savybėms. Tyrime
naudojamas skaitinis garso sklaidos modeliavimas, o gauti
rezultatai suteikia vertingų įžvalgų optimizuojant PVNB dizainą,
siekiant maksimaliai sumažinti geležinkelio transporto
sukeliamą triukšmą, taip prisidedant prie tvaresnės miestų
infrastruktūros kūrimo. PVMB konfigūracija turi įtakos
triukšmo slopinimo efektyvumui, pavyzdžiui, barjero efektyvumas
50 metrų atstumu nuo triukšmo šaltinio buvo didžiausias
esant horizontaliai konfigūracijai ir siekė 28,3‒30,2 dBA.
Issue date (year)
2025Author
Saleeb, AndrewThe following license files are associated with this item: